2018-06-11
Ponad milion złotych

Ponad milion złotych

Interpelacja w sprawie wynagrodzenia Burmistrza Konstantynowa Łódzkiego, 27 kwietnia 2018

■ Konstantynów Łódzki nie ma uchwał ustalających wynagrodzenie burmistrza na kadencje 2010-2014 oraz 2014-2018.

■ W dwu ostatnich kadencjach (2010-2014 i 2014-2018) burmistrzowi Konstantynowa Łódzkiego wypłacono ponad milion złotych ze stosunku pracy.
■ Umowy o pracę z Burmistrzem Konstantynowa Łódzkiego na kadencje 2010-2014 oraz 2014-2018 zostały zawarte bez stosownych uchwał Rady Miejskiej w Konstantynowie Łódzkim.
■ Projekty uchwał Rady Miejskiej w Konstantynowie Łódzkim przygotowuje burmistrz.
■ Inicjatywę uchwałodawczą może podjąć Rada Miejska w Konstantynowie Łódzkim oraz Burmistrz Konstantynowa Łódzkiego.

27 kwietnia 2018 radni opozycji w Radzie Miejskiej w Konstantynowie Łódzkim (Gabriela Szczepaniak, Jadwiga Czekajewska, Jacek Jakubowski, Włodzimierz Jędrasik, Michał Paśnicki i Konrad Sudra) złożyli interpelację do Burmistrza Konstantynowa Łódzkiego w sprawie jego wynagrodzenia. Kończy się ona pytaniami:
1.Na jakiej podstawie prawnej jest wypłacane Pańskie wynagrodzenie?
2.Kto i na jakiej podstawie określił wysokość wypłacanego Panu comiesięcznego wynagrodzenia?
Pytanie wprost dotyczy sytuacji bieżącej, ale właściwie odnosi się do niemal całych dwu ostatnich kadencji samorządu (2010-2014 i 2014-2018), ponieważ po raz ostatni Rada Miejska w Konstantynowie Łódzkim podjęła uchwałę ustalającą wynagrodzenie burmistrzowi naszego miasta w roku 2009. Sprawa jest niebagatelna, bo chodzi o kwotę ponad 1 miliona złotych wypłaconą burmistrzowi Konstantynowa Łódzkiego ze stosunku pracy w Urzędzie Miejskim w Konstantynowie Łódzkim.
Klub Radnych Wspólny Konstantynów, który złożył wspomnianą interpelację wyraża w niej stanowisko:
– Ustalenie konkretnych kwot wynagrodzenia dla wójta (burmistrza) należy do wyłącznej kompetencji Rady Gminy, co wynika wprost z art. 18 ust. 2 pkt. 2 Ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym.
Organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego za każdym razem, gdy burmistrz rozpoczyna kadencję musi podjąć odpowiednią uchwałę w sprawie jego wynagrodzenia. Jest to konieczne również w przypadku reelekcji. Wynika to z charakteru stosunku pracy burmistrza, który nawiązuje się na podstawie wyboru oraz z kadencyjności jego stanowiska. Z upływem kadencji burmistrza kończy się jego dotychczasowy stosunek pracy z wyboru i nawiązuje się nowy, kolejny, jeśli został on ponownie wybrany. Wiąże się to nierozerwalnie z obowiązkiem ustalenia kwoty wynagrodzenia dla burmistrza, nawet jeśli wybrano tę samą osobę, a poszczególne składniku płacy mają tę samą wartość.

Stanowisko opozycyjnego KRWK prezentują również eksperci:
1. Radosław Skwarło (Wynagrodzenie burmistrza w nowej kadencji / 20.12.2012):
– Po każdym wygaśnięciu mandatu wójta i rozpoczęciu nowej kadencji rada gminy powinna podjąć uchwałę ustalającą jego wynagrodzenie, nawet jeśli stanowisko objęła ta sama osoba.
Wójt (burmistrz, prezydent miasta) jest pracownikiem urzędu gminy. Wynika to wyraźnie z art. 2 pkt 1 lit. c ustawy z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (t.j. DzU z 2001 r. nr 142, poz. 1593 ze zm.) ? por. wyrok SN z 9 maja 2000 r., I PKN 623/99, OSNP 2001/20/614. Stosunek pracy burmistrza jest nawiązywany na podstawie wyboru (art. 73 kodeksu pracy), a regulują go przede wszystkim przepisy ustawy o pracownikach samorządowych i kodeksu pracy, uzupełnione postanowieniami ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. DzU z 2001 r. nr 142, poz. 1591 ze zm.). Stosunek pracy z wyboru nawiązuje się na czas określony, zwany kadencją. /…/
2. Katarzyna Wrońska-Zblewska (Wybór burmistrza na kolejną kadencję a ciągłość stosunku pracy / 08.02.2012):

– W literaturze prawa pracy podkreśla się, że stosunek pracy z wyboru ściśle wiąże się z mandatem, a przez to jest kadencyjny. Jak bowiem wynika z Kodeksu pracy, taki stosunek pracy rozwiązuje się z wygaśnięciem mandatu. W praktyce oznacza to, że nie ma znaczenia, iż ta sama osoba została ponownie wybrana na to samo stanowisko. Niezależnie od woli stron stosunek pracy na podstawie wyboru i tak ulega rozwiązaniu z upływem poprzedniej kadencji. W konsekwencji więc stosunek pracy z wyboru powinien zostać ponownie nawiązany.
Burmistrz Konstantynowa Łódzkiego w swojej odpowiedzi (podpisanej przez Sekretarza Miasta) na interpelację opozycji nie zaprzecza stanowisku wyrażonemu przez Klub Radnych Wspólny Konstantynów. Podaje tylko odpowiedzi na zadane mu pytania i szuka odpowiedzialnych za sytuację dotyczącą, ewentualnego wg niego, niespełnienia procedur wymaganych przy ustalaniu jego wynagrodzenia.

Następujące fakty są bezsporne: Rada Miejska w Konstantynowie Łódzkim nie podjęła uchwały ustalającej wynagrodzenie burmistrza na początku dwóch kolejnych kadencji (2010-2014 i 2014-2018). Powinna to uczynić pod koniec roku 2010 i pod koniec roku 2014. Przez ponad 7 lat, z pominięciem wymaganych procedur, burmistrzowi wypłacono łącznie ponad 1 mln złotych.
Teraz sprawy oczywiste, które bezsporne już nie są: Projekty uchwał przygotowuje burmistrz. BIP nie informuje, aby burmistrz przedłożył radzie projekt dot. wspomnianej sprawy (ani w roku 2010 ani w 2014). BIP nie informuje też, aby przewodniczący rady (albo inny radny) podjął inicjatywę uchwałodawczą dot. ustalenia wynagrodzenia burmistrza w dwu ostatnich kadencjach.

Dyskusyjna może być sprawa stopnia odpowiedzialności organów gminy za opisany stan rzeczy, który bezdyskusyjnie jest następujący:

– Konstantynów Łódzki nie ma uchwał ustalających wynagrodzenie burmistrza na kadencje 2010-2014 oraz 2014-2018;
– W dwu ostatnich kadencjach (2010-2014 i 2014-2018) burmistrzowi Konstantynowa Łódzkiego wypłacono ponad milion złotych ze stosunku pracy.
– Umowy o pracę z Burmistrzem Konstantynowa Łódzkiego na kadencje 2010-2014 oraz 2014-2018 zostały zawarte bez stosownych uchwał Rady Miejskiej w Konstantynowie Łódzkim;
– Projekty uchwał Rady Miejskiej w Konstantynowie Łódzkim przygotowuje burmistrz;
– Inicjatywę uchwałodawczą może podjąć Rada Miejska w Konstantynowie Łódzkim oraz Burmistrz Konstantynowa Łódzkiego.
Niedopełnione procedury powinny być, w miarę możliwości, uzupełnione jak najszybciej.

 

Bernard Cichosz

 

Źródła:
Radosław Skwarło, Wynagrodzenie burmistrza w nowej kadencji / 20.12.2012

Katarzyna Wrońska-Zblewska, Wybór burmistrza na kolejną kadencję a ciągłość stosunku pracy / 08.02.2012