2018-12-20
Pierwsze kontrowersje: podwyżka diet radnych

Pierwsze kontrowersje: podwyżka diet radnych

UWAGI REDAKTORA NACZELNEO po III sesji Rady Miejskiej w Konstantynowie Łódzkim (20.12.2018)

■ Budżet gminy na rok 2019 budzący wiele wątpliwości został przyjęty jednomyślnie.
■ W bieżącej kadencji pierwsze istotne kontrowersje wzbudziła podwyżka diet radnych.
■ Wiceprzewodniczący rady zrezygnowali z komisji skarg, wniosków i petycji.
■ Pierwszy raz wieloletnia prognoza finansowa uchwalona przed uchwałą budżetową.
■ Zapoznajmy się z tekstami obu opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi.
■ Gminie brakuje majątku do sprzedaży i środków własnych, aby pozyskiwać środki z UE.


UWAGI REDAKTORA NACZELNEO po III sesji Rady Miejskiej w Konstantynowie Łódzkim (20.12.2018)
■ Budżet gminy na rok 2019 budzący wiele wątpliwości został przyjęty jednomyślnie.
Budżet zasadniczo przygotowany przez burmistrza VII kadencji Henryka Brzyszcza zaproponował Radzie Miejskiej VIII kadencji burmistrz VIII kadencji Robert Jakubowski. Radni mieli wiele uwag i zastrzeżeń, ale ostatecznie budżet gminy Konstantynów Łódzki na rok 2019 przyjęto jednomyślnie (14 za, jedna osoba była nieobecna).
Przypomnijmy, że przed rokiem budżet został uchwalony niewielką przewagą głosów (8 za, 6 przeciw, 1 osoba była nieobecna)
■ W bieżącej kadencji pierwsze istotne kontrowersje wzbudziła podwyżka diet radnych.
W dyskusji nad budżetem gminy niemal wszyscy radni byli zgodni w zastrzeżeniach, ale bez wyjątku wszyscy zgodnie zagłosowali za przyjęciem budżetu na rok 2019, czyli kontrowersji miedzy nimi nie było. Pierwsze poważne kontrowersyjne oceny wzbudził projekt uchwały w sprawie wysokości diet przysługujących radnym.
Projekt uchwały przygotował z własnej inicjatywy burmistrz (tak wynika z treści UZASADNIENIA do wspomnianej uchwały). Wprawdzie w projekcie tej uchwały opublikowanym w BIP-ie nie ma proponowanych stawek (są miejsca wykropkowane), a w UZASADNIENIU burmistrz pisze, że „proponuje się przyjąć nową wersję uchwały”, co formalnie nie wskazuje na podwyżkę, ale w istocie ona była istotą propozycji burmistrza (proponowane, wyższe stawki burmistrz podał po konsultacjach z radnymi). Burmistrz uzasadnił też, że wysokość diet nie była zmieniana od 2007 roku.
Po przystąpieniu do dyskusji nad projektem tej uchwały nastąpiło zaskoczenie. Radny Sławomir Młynarczyk zaproponował, aby dotychczasowe stawki diet obniżyć o 20%. Uzasadnił, że to uwiarygodni radnych, którzy szukając oszczędności w budżecie gminy zaczną ten proces od siebie.
Wniosek poparło troje radnych: wnioskodawca Sławomir Młynarczyk, Aneta Malczewska i Michał Szymczak. Trzy osoby wstrzymały się od głosu (Marek Łopaciński, Małgorzata Matyjak, Beata Szymonowicz), 9 było przeciw. W głosowaniu całej uchwały (podwyższającej diety) Sławomir Młynarczyk, Aneta Malczewska i Michał Szymczak zachowali się konsekwentnie głosując przeciw. Wstrzymał się Marek Łopaciński. Większością głosów (11 za) kontrowersyjna uchwała została podjęta.

<SPRAWOZDANIA Z GŁOSOWAŃ>
■ Wiceprzewodniczący rady zrezygnowali z komisji skarg, wniosków i petycji.
Obecnie obowiązująca ustawa o samorządzie gminnym (Art.18b ust. 2 w powiazaniu z Art. 19 ust.1) jednoznacznie przesądza, że w skład komisji skarg, wniosków i petycji nie mogą wchodzić przewodniczący i wiceprzewodniczący rady miejskiej. To prawo zostało naruszone podczas II (nadzwyczajnej) sesji Rady Miejskiej w Konstantynowie Łódzkim (27.11.2018). Teraz już nastąpiły zmiany w składzie tej komisji. Dwoje wiceprzewodniczących rady miejskiej, którym prawo zabrania członkostwa komisji skarg, wniosków i petycji, złożyło rezygnację i rada ma problem załatwiony.
Trochę trudniej jest naprawić inne naruszenie prawa, które nastąpiło również na poprzedniej sesji, Dotyczy ono procedury wyboru I i II wiceprzewodniczącego, co jest sprzeczne z ustawą o samorządzie gminnym (Art.19 ust. 1). Tym samym pozbawiono przewodniczącego prawa nadanego mu ustawą o samorządzie gminnym, w której czytamy: przewodniczący może wyznaczyć do wykonywania swoich zadań wiceprzewodniczącego (Art.19 ust. 2). Uchwała jest wadliwa, bo rada nie wybiera I i II wiceprzewodniczącego tylko wiceprzewodniczących, a przewodniczący RM „może wyznaczyć do wykonywania swoich zadań wiceprzewodniczącego. W przypadku nieobecności przewodniczącego i niewyznaczenia wiceprzewodniczącego, zadania przewodniczącego wykonuje wiceprzewodniczący najstarszy wiekiem (Art.19.2.). Dodajmy, że przewodniczący nie może scedować tego prawa na radę. Naprawa wspomnianego uchybienia wymaga jednoczesnej zmiany Statutu Miasta. I chociaż w obecnej sytuacji skutki tego przekroczenia prawa są mało istotne, to jednak niedopuszczalne.
■ Pierwszy raz wieloletnia prognoza finansowa uchwalona przed uchwałą budżetową.
Nasza konstantynowska rada miejska tradycyjnie uchwalała wieloletnią prognozę finansową dopiero po przyjęciu budżetu (zdaniem Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku kolejność powinna być odwrotna). Zwracałem uwagę na to przed rokiem. Tym razem kolejność była odwrotna. Oba dokumenty są obszerne, ale ważne dla każdego mieszkańca naszego miasta.
■ Zapoznajmy się z tekstami obu opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi.
Od wieloletniej prognozy finansowej (2019-2031) i budżetu gminy na rok 2009 jeszcze ciekawsze wydają się opinie Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi dot. wspomnianych dokumentów. My cytujemy poniżej fragmenty.
/…/ w latach 2022-2029 możliwość spłaty długu obciążona jest ryzykiem i wymaga, pełnej realizacji planowanych przez Gminę dochodów bieżących oraz utrzymania zakładanego poziomu wydatków bieżących, a także wykonania dochodów ze sprzedaży majątku, w celu osiągnięcia tzw. wskaźników jednorocznych. /…/

/…/ Skład Orzekający podkreśla, że przyjęte w projekcie budżetu Gminy Konstantynów Łódzki na 2019 rok założenia finansowe wymagają konsekwentnych działań mających na celu osiągnięcie dochodów z tytułu sprzedaży majątku oraz pozyskanie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej, co będzie wymagało prawidłowej, w tym terminowej, realizacji zadań inwestycyjnych wykonywanych z udziałem tych środków. /…/
■ Gminie brakuje majątku do sprzedaży i środków własnych, aby pozyskiwać środki z UE.
W ostatnich latach zaczęło naszej gminie brakować majątku do sprzedaży i środków własnych, aby pozyskiwać środki z Unii Europejskiej.
Bernard Cichosz

 

<Aktualizacja: 2018-12-21>

 

POLECAMY dokumenty:
1/ Uchwała Nr I/183/2018 Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi z dnia 28 listopada 2018 roku w sprawie opinii do projektu uchwały o wieloletniej prognozie finansowej oraz możliwości sfinansowania planowanego deficytu budżetu Gminy Konstantynów Łódzki
2/ Uchwała Nr I /184/2018 Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi z dnia 28 listopada 2018 roku w sprawie opinii dotyczącej projektu uchwały budżetowej Gminy Konstantynów Łódzki na 2019 rok
3/ Wieloletnia prognoza finansowa (2019-2031)
4/ Budżet Konstantynowa Łódzkiego na rok 2019