2019-09-02
Dyrektor przekroczył kompetencje?

Dyrektor przekroczył kompetencje?

-------------------------------------------------------szept krzykacza

Reprezentowanie gminy jest wyłączną kompetencją burmistrza. Czy o tym niektórzy nie wiedzą, czy nie chcą wiedzieć?

■ Nowemu burmistrzowi przyszło zmagać się z naprawą gminy. Na razie nie znamy jeszcze wszystkich protokołów kontroli CBA, NIK oraz audytu wewnętrznego. Na pewno będą ciekawostki, nie dla wszystkich przyjemne.
■ Trwa wymiana kadr w urzędzie miejskim i w jednostkach organizacyjnych gminy. Utrwalone procedury funkcjonują jednak niezależnie od ludzi.

   W bieżącej kadencji w Konstantynowie Łódzkim władzy nie sprawuje już Platforma Obywatelska (do roku 2018 formalnie władzę sprawowało Konstantynowskie Porozumienie Samorządowe, w ostatnich kilku latach wyraźnie sterowane przez wpływowe osoby z PO). W naszej gminie trwa seria kontroli. Rozpoczęła się jeszcze wtedy, kiedy PO kierowała konstantynowskim magistratem.
   Centralne Biuro Antykorupcyjne zajęło się gminą Konstantynów Łódzki 26 sierpnia 2016. Najwyższa Izba Kontroli pojawiła się w konstantynowskim urzędzie miejskim 27 marca 2019. Kontrola trwała do 19 czerwca 2019. Przedmiotem kontroli była realizacja zadań gminy z zakresu nieruchomości, zmian planów zagospodarowania przestrzennego oraz zamówień publicznych. Kontrola NIK objęła realizację tych zadań od roku 2013. Prowadzony jeszcze w jednostkach organizacyjnych gminy audyt wewnętrzny obejmuje: Miejski Ośrodek Kultury, Miejską Biblioteką Publiczną i Centrum Sportu i Rekreacji. W MOK i MBP zmierza do końca, w CSiR rozpocznie się pod koniec września.
   Nowemu burmistrzowi przyszło zmagać się z naprawą gminy. Już wie, co wymaga naprawy i już to czyni. Mieszkańcy na razie nie znają zakresu przedsięwzięć, które zainicjował i poczynił na rzecz naprawy naszego miasta. Stanie się to jasne po opublikowaniu protokołów kontroli CBA, NIK oraz audytu wewnętrznego (jeszcze ich nie ma). Na pewno będą ciekawostki, nie dla wszystkich przyjemne. Może będzie coś więcej niż tylko ciekawostki. Odwlekanie terminu publikacji wspomnianych dokumentów może również oznaczać zapowiedź kłopotów dla niektórych osób.
   Burmistrz korzysta ze swojego prawa i zmienia kadry. Pomagają mu w tym okoliczności, pracownicy odchodzą na emeryturę. Potem jednak utrwalone procedury funkcjonują niezależnie od ludzi, którzy je wprowadzali. Dotyczy to nie tylko urzędu miejskiego. Nawet w większym stopniu być może ma to miejsce w jednostkach organizacyjnych gminy. Przypadkiem zapoznałem się ostatnio z tekstem umowy zawartej przez dyrektora jednej z takich jednostek organizacyjnych. I co? Na pewno ciekawostka, a może coś więcej. Wszystko wskazuje, że to przekroczenie kompetencji, chociaż można będzie to wytłumaczyć niestarannością.
   Dyrektor jednej z jednostek organizacyjnych zawarł w bieżącym roku umowę (czy tylko tę jedną?) w imieniu gminy, a nie swoim własnym. Taka umowa powinna być zawarta przez dyrektora (składającego własne oświadczenie woli) działającego z upoważnienia burmistrza Konstantynowa Łódzkiego. Powołanie się na stosowne pełnomocnictwo (nadane zarządzeniem burmistrza) powinno być odnotowane w każdej przedmiotowej umowie. Brak takiego pełnomocnictwa powoduje nieważność umowy, jeśli nie potwierdzi jej burmistrz.
   Pełnomocnictwo może być ogólne, rodzajowe oraz do poszczególnych wyraźnie w pełnomocnictwie wymienionych czynności. To pierwsze powinno być pod rygorem nieważności udzielone na piśmie. Jeżeli dla danej czynności prawnej potrzebna jest szczególna forma, np. forma aktu notarialnego, pełnomocnictwo do dokonania tej czynności powinno być udzielone w tej samej formie.
   Burmistrz składa oświadczenie, jako organ gminy (czyli jako gmina), natomiast pełnomocnik składa własne oświadczenie woli. Czy o tym dyrektor nie wiedział, czy nie chciał wiedzieć? Treść wspomnianej umowy wskazuje, że dyrektor jednostki organizacyjnej gminy nie korzystał z pomocy prawnika.
   Reprezentowanie gminy jest wyłączną kompetencją burmistrza. Takiego uprawnienia nie ma ani rada gminy, ani jej przewodniczący (por. wyrok NSA z 13 sierpnia 2009 r., II OSK 712/09).

 

Bernard Cichosz

 

Korzystałem z artykułu Leszka Jaworskiego Kto zawiera umowy w imieniu gminy („Rzeczpospolita”, aktualizacja: 24.03.2015, 08:26 publikacja: 24.03.2015)

 

<Aktualizacja: 2019-09-03: poprawiłem Korupcyjne na Antykorupcyjne>


POLECAMY:
LISTA DOKUMENTÓW udostępnionych funkcjonariuszom Centralnego Biura Antykorupcyjnego w Urzędzie Miejskim w Konstantynowie Łódzkim 26 sierpnia 2016 roku
Czym interesuje się CBA
Audyt gminy, MOK-u i MBP