2020-04-13

W stronę nieba

Jezus zmartwychwstał! Unosi się nad sarkofagiem, którego wieko pozostało uchylone.

W portalu GOŚĆ.PL znaleźliśmy artykuł Leszka Śliwy W stronę nieba (Jezus zmartwychwstał! Unosi się nad sarkofagiem, którego wieko pozostało uchylone.) opublikowany w numerze 16/2014 tygodnika „Gość Niedzielny”. Autor opisuje obraz Rafaela (Raffaello Santi, zwany też Sanzio) „Zmartwychwstanie Chrystusa”, który umieściliśmy wczoraj (2020-04-12) w naszym portalu przy artykule Chrystus zmartwychwstał!

W stronę nieba
Jezus zmartwychwstał! Unosi się nad sarkofagiem, którego wieko pozostało uchylone.
Jego gest – palec wskazujący niebo, powtarzają dwa towarzyszące Mu z obu stron anioły. Zbawiciel jest okryty czerwoną szatą, której kolor przypomina o Jego męczeństwie. W ręce dzierży sztandar zwycięstwa. Na płótnie wyszyty jest motyw krzyża, również drzewce zakończone jest tym symbolem Męki Pańskiej. Artysta przypomina, że droga do nieba prowadzi przez śmierć.
Grób otaczają czterej pilnujący go żołnierze. Zmartwychwstanie Chrystusa sprawiło, że się zbudzili. Są zupełnie zaskoczeni i przestraszeni. Jeden z nich patrzy na pusty grób, pozostali na Zmartwychwstałego. Każdy z nich w geście przerażenia podnosi w górę rękę. Powiększa to wrażenie symetrii i harmonii, z jaką zostało skomponowane dzieło.
Na ziemi koło żołnierza namalowanego z lewej strony, na samym dole, widzimy jeszcze jedną „osobę” pokonaną i obezwładnioną zmartwychwstaniem. To wąż, symbolizujący szatana.
A w tle trzy Marie (Matka Boża, Maria Magdalena i Maria Kleofasowa) idą spokojnie ścieżką. Zmierzają do grobu, by namaścić leżące w nim ciało Jezusa. Nie domyślają się, że grób jest już pusty.
Uczeni przypuszczają, że „Zmartwychwstanie Chrystusa” było częścią retabulum ołtarzowego, namalowanego przez Rafaela na zamówienie rodziny Baronci. Retabulum to zostało zniszczone przez trzęsienie ziemi w roku 1789, a poszczególne części kompozycji znajdują się obecnie w różnych kolekcjach. Dzieło to uczeni odkryli dopiero w 1880 roku. Znajdowało się ono wówczas w zbiorach szkockiego arystokraty, lorda Arthura Fitzgeralda Kinnairda w Rossie Priory. Dlatego dziś obraz zwany jest czasem „Zmartwychwstaniem Kinnairda”.
LESZEK ŚLIWA Zastępca sekretarza redakcji „Gościa Niedzielnego”
Prowadzi stałą rubrykę, w której analizuje malarstwo religijne. Ukończył historię oraz kulturoznawstwo (specjalizacja filmoznawcza) na Uniwersytecie Śląskim. Przez rok uczył historii w liceum. Przez 10 lat pracował w „Gazecie Wyborczej”, najpierw jako dziennikarz sportowy, a potem jako kierownik działu kultury w oddziale katowickim. W „Gościu Niedzielnym” pracuje od 2002 r. Autor książki poświęconej papieżowi Franciszkowi „Franciszek. Papież z końca świata” oraz książki „Jezus. Opowieść na płótnach wielkich mistrzów”, także współautor dwóch innych książek poświęconych malarstwu i kilku tomów „Piłkarskiej Encyklopedii Fuji”. Jego obszar specjalizacji to historia, historia sztuki, dawna broń, film, sport oraz wszystko, co jest związane z Hiszpanią.
Rafael (Raffaello Santi, zwany też Santi) „Zmartwychwstanie Chrystusa” olej na desce, 1499–1502 Muzeum Sztuki, São Paulo