2020-12-02
Konsensus jest po to, aby było tak, jak było!

Konsensus jest po to,
aby było tak, jak było!

-----------------------------------------------------------------szept krzykacza na bis

   W budżecie rada miejska przeznacza pieniądze na sport, a burmistrz dokonuje podziału dotacji miedzy kluby. Bez oficjalnych kryteriów, bo Konstantynowska Rada Sportu jest sparaliżowana konsensusem. Każdy członek KRS (powołany według nieczytelnych kryteriów) ma praktycznie prawo weta (wetem jest konsensus). Zresztą sprawa jest nieoczywista, bo konsensus ma obowiązywać przy rozstrzygnięciach, a rozstrzygnięcie (decyzja) to «postanowienie będące wynikiem dokonania wyboru». KRS nie podejmuje postanowień*, tylko wypracowuje opinie, które mogłaby przegłosowywać zwykłą większością głosów (z podaniem głosów odrębnych).
   Teraz okazuje się jednak, że KRS w niepełnym składzie (tylko przedstawiciele kubów, bez urzędników gminnych) próbuje sobie poradzić z konsensusem. Redakcja „43bis” nie odmawia jej pomocy.
   Na naszych łamach i w rozmowach z przedstawicielami klubów, od miesięcy, promujemy (ostatnie sygnały wskazują, że skutecznie) podstawowe założenia do weryfikacji zasad dotowania klubów. Oto podstawowe z nich:
■ Dotacja może być przyznana wyłącznie klubowi sportowemu z terenu Konstantynowa Łódzkiego, reprezentującemu tę gminę we współzawodnictwie (bazującym na systematycznym szkoleniu) organizowanym w ramach systemu rozgrywek polskiego związku sportowego.
■ Dokumentami służącymi do merytorycznej weryfikacji reprezentowania gminy we wspomnianym współzawodnictwie są dane podawane na oficjalnych portalach internetowych polskich związków sportowych (głównie kat. senioów) oraz na portalu Instytutu Sportu w Warszawie (Współzawodnictwo Sportowe Dzieci i Młodzieży w kategoriach: młodzieżowcy juniorzy, juniorzy młodsi, młodzicy).
■ WNIOSEK klubu o dotację powinien m.in. zawierać podane niżej zobowiązania:
a/ klub we wszystkich oficjalnych sytuacjach (szczególnie w zgłoszeniach do zawodów) powinien używać pełnej swojej nazwy łącznie z pełną nazwą reprezentowanej gminy.
b/ klub zobowiązany jest do prowadzenia oficjalnej strony (profilu w mediach społecznościowych) informującej o korzystaniu ze wsparcia finansowego gminy (łącznie z pomocą organizacyjną i wsparciem rzeczowym) w danym roku. Na tej stronie klub jest zobowiązany do niezwłocznego podawania wyników swoich zespołów.
■ Niezbędne jest ustalenie przez KRS REGULAMINU MERYTORYCZNEJ OCENY WNIOSKU, który ma wskazywać następujące obszary preferowane przy podziale środków:
1/ NIEPLANOWANE KOSZTY (ok. 10% całego wsparcia dla klubów) w czasie składania wniosku wynikające z WYWALCZONEGO później awansu do rozgrywek ogólnopolskich (w zasadzie dot. tylko gier zespołowych).
2/ BAZA (maks. 5%) z tytułu funkcjonowania klubu/sekcji (minimalna liczba pełnych sezonów reprezentowania gminy we współzawodnictwie organizowanym w ramach systemu rozgrywek polskiego związku sportowego. OCENA ZERO-JEDYNKOWA (TAK-NIE), czyli spełnienie warunku.
3/ OSIĄGNIECIE (ok. 10 %) w postaci:
– nawet minimalna zdobycz punktowa we Współzawodnictwie Sportowym Dzieci i Młodzieży (klasyfikacja Instytutu Sportu w Warszawie) lub miejsce 1-3 w dowolnej klasie rozgrywkowej seniorów (przy udziale min. 8 zespołów lub ewentualnie także:
– dla gier zespołowych: miejsce 1-3 w mistrzostwach województwa (przy udziale min. 8 zespołów) lub miejsce 1-24 w mistrzostwach kraju
– dla sportów indywidualnych: miejsce 1-3 w mistrzostwach kraju (przy udziale min. 8 zawodników) lub miejsce 1-3 w ME, MŚ, Olimpiadzie. OCENA ZERO-JEDYNKOWA.
4/ ROZGRYWKI (min. 70%) rozumiane, jako powiązanie wsparcia z zakresem udziału w rozgrywkach bieżącego sezonu: seniorów, młodzieżowców, juniorów, juniorów młodszych, młodzików (liczba zespołów/zawodników uczestniczących w rozgrywkach bieżącego sezonu (w grach zespołowych: liczba drużyn x regulaminowa liczba zawodników na boisku w zespole. KLASYFIKACJA PUNKTOWA.
5/ REKREACJA (ok. 5%) rozumiana, jako powiązanie wsparcia z zakresem udziału w rozgrywkach bieżącego sezonu w innych kat. aniżeli wymienione w punkcie 4. KLASYFIKACJA PUNKTOWA.
   Te powyższe założenia kierują się najpierw dobrem gminy i w konsekwencji dobrem klubów, a nie interesem poszczególnych klubów. Kluby muszą dysponować wkładem własnym (składki, sponsoring). Wsparcie gminy wynika z możliwości budżetu, nie może być „wymuszane” wysokimi kosztami rozgrywek.

Bernard Cichosz