2022-04-28
Zbigniew Macias zasłużony dla Konstantynowa Łódzkiego

Zbigniew Macias zasłużony dla Konstantynowa Łódzkiego

Uhonorowanie wybitnego śpiewaka operowego i musicalowego, aktora i reżysera

■ 28 kwietnia 2022 r. Rada Miejska w Konstantynowie Łódzkim nadała tytuł „Zasłużony dla Miasta Konstantynowa Łódzkiego” Zbigniewowi Maciasowi, wybitnemu śpiewakowi operowemu i musicalowemu, aktorowi i reżyserowi.
■ W roku 1995 Zbigniew Macias otrzymał WIELKI BILET, nagrodę honorową redakcji „Wiadomości - 43bis” przyznawaną za inicjatywy i przedsięwzięcia szczególnie cenne dla Konstantynowa Łódzkiego.
   Podczas XLV sesji Rady Miejskiej w Konstantynowie Łódzkim (28 kwietnia 2022) podjęto uchwałę nadającą tytuł „Zasłużony dla Miasta Konstantynowa Łódzkiego” Zbigniewowi Maciasowi, wybitnemu śpiewakowi operowemu i musicalowemu, aktorowi i reżyserowi. Wybitny artysta został wyróżniony za „ wieloletnią, pełną zaangażowania działalność artystyczną oraz wkład w kulturę na rzecz mieszkańców Konstantynowa Łódzkiego”.
   Przed 27 laty Zbigniew Macias otrzymał WIELKI BILET, nagrodę honorową redakcji „Wiadomości - 43bis” przyznawaną, od roku 1994, za inicjatywy i przedsięwzięcia szczególnie cenne dla Konstantynowa Łódzkiego. Wówczas, w roku 1995, artystę wyróżniono WIELKIM BILETEM za „zainteresowanie Konstantynowem swoich przyjaciół i wspólne, bezinteresowne propagowanie idei budowy szkoły i krytej pływalni”.

   Zbigniew Macias polski śpiewak operowy (baryton) i musicalowy, aktor i reżyser, juror konkursów wokalnych, były dyrektor artystyczny Teatru Muzycznego w Łodzi. Laureat wielu konkursów wokalnych, m.in. na Festiwalu Arii i Pieśni im. Jana Kiepury w Krynicy, Międzynarodowego Konkursu Wokalnego w ‘s-Hertogenbosch oraz Konkursu im. Marii Callas w Atenach. Występował na prestiżowych festiwalach operowych: w Xanten (Niemcy), Bregenz (Austria), Carcassonne (Francja), Wexford (Irlandia), Beijing Music Festival (Chiny).
   Absolwent łódzkiej Akademii Muzycznej. Studiował śpiew pod kierunkiem prof. Zdzisława Krzywickiego. W roku 1978 zadebiutował jeszcze jako student I roku. Profesjonalny początek kariery zawodowej wyznacza data maj 1981 roku i rola Michała w Miłości cygańskiej F. Lehára, w Teatrze Muzycznym w Łodzi. Kolejne role w tym teatrze to: Poeta w Poemacie księżycowym H. Czyża, Tewje w Skrzypku na dachu J. Bocka (dwukrotnie), tytułowa w musicalu Zorba J. Kandera, Jowisz w Orfeuszu w piekle J. Offenbacha i Don Kichot w musicalu Człowiek z La Manchy M. Leigha (Złota Maska, nagrodą łódzkich recenzentów w 1998 roku). W 2002 r. został uhonorowany tytułem Zasłużony dla Miasta Łodzi, w 2005 r. otrzymał z rąk Prezydenta RP Srebrny Krzyż Zasługi, w 2006 r. – Brązowy Medal Zasłużony Kulturze Gloria Artis od Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, w 2012 r. – Medal Pro publico bono im. Sabriny Nowickiej oraz statuetkę Ariona przyznaną przez Związek Artystów Scen Polskich. W 2018 r. otrzymał Srebrny Medal Zasłużony Kulturze Gloria Artis od Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

   Przez ponad 20 lat był solistą Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie, a także śpiewał na deskach Opery Śląskiej w Bytomiu, Teatru Wielkiego w Łodzi, Opery Wrocławskiej, Teatru Wielkiego w Poznaniu, Opery Bałtyckiej w Gdańsku i Teatru Muzycznego w Łodzi.   

   Ma w swoim repertuarze ponad czterdzieści partii operowych, które wykonywał na całym niemal świecie – w krajach europejskich, w Stanach Zjednoczonych, Azji i Afryce. Są to m.in. partie: Escamilla w Carmen G. Bizeta, Hrabiego de Sirieux w Fedorze U.Giordana, Alfia w Rycerskości wieśniaczej P. Mascagniego, Janusza w Halce i Miecznika w Strasznym dworze S. Moniuszki, Figara w Weselu Figara i tytułowa w Don Giovannim W.A. Mozarta, Apostoła Piotra w Quo vadis F. Nowowiejskiego, Sharplessa w Madame Butterfly i Scarpii w Tosce G. Pucciniego, Doktora Bartola w Cyruliku sewilskim G. Rossiniego, von Faninala w Kawalerze srebrnej róży i Jochanaana w Salome R. Straussa, Orestesa w Elektrze M. Theodorakisa (prapremiera), w operach G. Verdiego: Amonasra w Aidzie, Don Carlosa w Ernanim, Anckarströma (Renata) w Balu maskowym, Rodriga w Don Carlosie, partie tytułowe w operach Makbet, Nabucco i Rigoletto, Germonta w Traviacie, a także tytułowa w Holendrze tułaczu oraz Amfortasa w Parsifalu R. Wagnera. Nagrywał z orkiestrami Polskiego Radia i Telewizji w Łodzi, w Krakowie i w Warszawie. Z zespołem Opery Narodowej w Warszawie wziął udział w nagraniach płytowych Halki i Strasznego dworu S. Moniuszki, z zespołem Teatru Wielkiego w Łodzi – Aidy G. Verdiego, a z zespołem warszawskiego Teatru Roma – musicalu Koty A. Lloyda Webbera, nagrał także cztery płyty solowe: Opera Arias, Taki piękny wieczór… (z utworami operetkowymi i musicalowymi), Kochałem panią... oraz Ballady żeglarskie.

   Ma także bogaty repertuar koncertowy: śpiewa pieśni F. Schuberta, R. Schumanna, H. Wolfa, M. Ravela, P. Czajkowskiego i S. Rachmaninowa, a także oratoria i kantaty J.S. Bacha, J. Haydna, G. F. Haendla, J. Brahmsa i C. Orffa.

   Zbigniew Macias ma na swoim koncie niemały dorobek reżyserski. Jest twórcą inscenizacji musicalu Skrzypek na dachu J. Bocka w Nowym Teatrze w Słupsku, a w Teatrze Muzycznym w Łodzi operetek F. Lehára: Kraina uśmiechu i Wesoła wdówka, musicalu L. Bernsteina Wonderful Town i rock-opery Jesus Christ Superstar A. Lloyda Webbera, a także dwóch najsłynniejszych musicali Claude-Michel Schönberga: Les Misérables oraz Miss Sajgon.
   Za inscenizację Jesus Christ Superstar otrzymał Teatralną Nagrodę Muzyczną im. Jana Kiepury dla najlepszego reżysera (2015 r.), a spektakle w jego reżyserii Les Miserables (2017 r.) oraz Miss Sajgon (2019 r.) zostały uhonorowane prestiżową nagrodą Energia Kultury.
Koncerty „Gdybym był bogaczem” – benefisy Zbigniewa Maciasa z okazji jego 40-lecia pracy artystycznej – odbyły się (w roku 2021) w ramach 3. Festiwalu im. Bogusława Kaczyńskiego w Białej Podlaskiej  (24.09.2021) oraz Teatrze Wielkim w Łodzi (27.09.2021).

 

Bernard Cichosz

Fot. archiwum artysty

Biogram Zbigniewa Maciasa na podstawie:
https://www.teatr-muzyczny.lodz.pl/zbigniew-macias-1
https://teatrwielki.pl/ludzie/zbigniew-macias/

 

<Aktualizacja: 2022-05-01>