■ Podczas LXIV sesji Rady Miejskiej w Konstantynowie Łódzkim (25 maja 2023) nie próbowano wyjaśnić do końca problemu zgłoszonego przez jednego z radnych. Sprawa dotyczy organizacji roku szkolnego, a szczególnie dodatkowych dni wolnych od zajęć (tzw. dni dyrektorskich). Burmistrz (organ prowadzący szkołę) w ogóle nie zadeklarował wyjaśnienia sprawy w terminie późniejszym (po zakończeniu sesji).
Podczas LXIV sesji Rady Miejskiej w Konstantynowie Łódzkim (25 maja 2023) jeden z radnych poruszył sprawę organizacji roku szkolnego, a w szczególności dodatkowych dni wolnych od zajęć (tzw. dni dyrektorskich). Poinformował on, że na początku maja, podczas trzech dni dyrektorskich w jednej z konstantynowskich szkół podstawowych, rodzice sami musieli zapewnić opiekę dzieciom, którym nie zorganizowano zajęć wychowawczo-opiekuńczych.
O wyjaśnienie sprawy radny poprosił Burmistrza, będącego organem prowadzącym szkołę. Odpowiedź burmistrza uzupełniona wypowiedzią przewodniczącej rady doprowadziła do zbagatelizowania problemu. Nie próbowano wyjaśnić sprawy do końca zakładając, że szkoła wypełniła swoje obowiązki dotyczące problemu poruszonego przez radnego. Wszystkim, którzy zapoznali się z przepisami dotyczącymi oświaty narzucają się, w tej sytuacji, przede wszystkim dwa poniższe pytania dotyczące obowiązków szkoły.
1/ Czy podczas wspomnianych tzw. dni dyrektorskich szkoła zorganizowała zajęcia wychowawczo-opiekuńcze?
2/ Czy szkoła poinformowała rodziców o możliwości udziału uczniów w zajęciach wychowawczo-opiekuńczych organizowanych w tych dniach dyrektorskich?
Podczas sesji nie próbowano szukać odpowiedzi na te najistotniejsze pytania. Burmistrz w ogóle nie zadeklarował wyjaśnienia sprawy w terminie późniejszym (po zakończeniu sesji).
Ewentualny minimalny poziom zainteresowania rodziców udziałem ich dzieci w zajęciach wychowawczo-opiekuńczych organizowanych w tzw. dniach dyrektorskich nie może być wytłumaczeniem niewywiązywania się szkoły z obowiązku organizowania tych zajęć.
Wyjaśnijmy, że na początku każdego roku szkolnego dyrektor szkoły może ustalić dodatkowe dni wolne od zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Dla szkół podstawowych liczba tych dni wolnych może wynieść do 8. W ustaleniach należy wziąć pod uwagę warunki lokalowe i możliwości organizacyjne szkoły. Szkoła, w dodatkowych dniach wolnych od zajęć dydaktyczno-wychowawczych (tzw. dni ach dyrektorskich), ma obowiązek zorganizowania zajęć wychowawczo-opiekuńczych. Szkoła ma też obowiązek informowania rodziców o możliwości udziału uczniów w zajęciach wychowawczo-opiekuńczych organizowanych w dniach dyrektorskich.
Do sprawy powrócimy.
Bernard Cichosz
Grafika via www.ekonomiaszczescia.pl/przeklenstwo-wiedzy-czyli-jak-mozna-tego-nie-wiedziec/