■ Na łódzkim odcinku podmiejskiej linii tramwajowej do Konstantynowa wciąż nie rozpoczęły się zasadnicze prace. Zarząd Dróg i Transportu w Łodzi podał już kolejny termin ich inauguracji: 2 lipca 2023 (poprzedni: 11 czerwca). W związku z tym wyznaczono zmienione przebiegi tras i rozkładów jazdy zastępczych linii autobusowych 43A, 43B i N9. Objazdy już wyznaczono (będą obowiązywać od 2.07.2023), ale ciągle nie ma jeszcze zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Termin zakończenia robót: przed końcem 2023 r.
■ Zauważmy jednak, za portalem „Transport Publiczny", że w momencie zakończenia prac obie łódzkie linie – łączące trasę do Konstantynowa z łódzką siecią tramwajową (poprzez ul. Zieloną i ul. Legionów) – będą nieprzejezdne, a do ich docelowej przebudowy pozostanie kilka lat.
Zakończenie modernizacji całej trasy linii tramwajowych 43A, 43B, N9 było do niedawna przewidziane na dzień 1 sierpnia 2023, teraz obowiązuje termin oddania inwestycji z dniem 30 listopada, ale najistotniejsze będzie zakończenie robót przed końcem roku 2023,
— Tymczasem harmonogram, w związku z koniecznością rozliczenia dofinansowania z Unii Europejskiej do końca bieżącego roku, staje się coraz bardziej napięty. Do wykonania, oprócz samego torowiska, są nowe konstrukcje mostów przez rzekę Łódkę, którą torowisko przecina w aż trzech miejscach – czytamy w portalu „Transport Publiczny” w artykule Romana Czubińskiego (Tramwaj podmiejski: Konstantynów wymienia tory, Łódź czeka na ZRID).
Konstantynowianie zadają sobie pytania: Czy termin zakończenia robót oznacza ten sam termin uruchomienia komunikacji? Dokąd w Łodzi, bez przesiadki, będzie można dojechać tramwajem po wyremontowanej trasie?
I słusznie, albowiem we wspomnianym artykule Roman Czubiński pisze także na ten temat:
— Niezależnie od tego wciąż otwarte pozostaje pytanie o połączenie linii konstantynowskiej po zakończeniu modernizacji z resztą sieci. Jak pisaliśmy przed rokiem, obie linie łączące trasę do Konstantynowa z łódzką siecią tramwajową – ul. Zielona i Legionów – będą w momencie zakończenia prac nieprzejezdne, a do ich docelowej przebudowy pozostanie kilka lat. Prowizorycznym rozwiązaniem miało być wykorzystanie łuków na skrzyżowaniu al. Włókniarzy – Legionów, które nie prowadzą w kierunku Konstantynowa, lecz mogły służyć do podstawiania i zjazdów taboru poprzez trójkątowanie w godzinach porannych i wieczornych. Niestety, rozpoczęty niedawno awaryjny remont torowiska w alei Włókniarzy przy Legionów wiąże się z likwidacją łuków, które nie zostaną odtworzone do czasu docelowej przebudowy skrzyżowania – a ta ma nastąpić dopiero za kilka lat. Ryzyko funkcjonowania przez kilka lat dwóch niepołączonych ze sobą sieci tramwajowych w Łodzi jest zatem realne.
Prezydent Łodzi i burmistrz Konstantynowa Łódzkiego, wbrew temu, co powyżej, ciągle wykazują się pełnym optymizmem podczas swoich wypowiedzi na temat robót budowlanych na ul. Konstantynowskiej w Łodzi (na odcinku od ulicy Krzemienieckiej / Krakowskiej do Ronda Andersa) związanych z modernizacją trasy linii tramwajowych 43A, 43B, N9.
Bernard Cichosz
Wiz. UM Łódź via www.transport-publiczny.pl/
POLECAMY:
Tramwaj podmiejski: Konstantynów wymienia tory, Łódź czeka na ZRID