■ Kluby sportowe – w realizacji zadań własnych gminy z zakresu kultury fizycznej i turystyki – zastępują, w pewnym zakresie, gminę. Otrzymują, z tego tytułu, od gminy dotację. Otrzymują też środki finansowe od powiatu na wspomniane zadania, ale mające już charakter ponadgminny. Realizacja zadań statutowych klubów (praktycznie będących zadaniami własnymi gminy) wymaga jeszcze pozyskiwania przez te kluby środków określanych, jako własne [składki członkowskie, sponsoring oraz dotacje spoza gminy i powiatu (od marszałka województwa, od ministerstwa sportu)].
Władze samorządowe, a nawet środowisko sportowe wykreowały obiegową opinię, iż gmina wspiera finansowo i organizacyjnie kluby sportowe. Takie przekonanie jest praktycznie akceptowane, ale czy bezwzględnie prawdziwe? Można by uznać je za słuszne w dużym zakresie, ale w sytuacji, w której kluby sportowe nie pozyskiwałyby środków określanych, jako własne (składki członkowskie, sponsoring i dotacje spoza gminy i powiatu).
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. Do tych zadań własnych gminy w szczególności należą m.in. zadania obejmujące sprawy kultury fizycznej i turystyki.
Zadania obejmujące sprawy kultury fizycznej i turystyki gmina realizuje, w znaczącej części, korzystając z pośrednictwa klubów sportowych. Kluby wspierające gminę w realizacji jej zadań własnych, otrzymują od gminy dotacje na realizację tych zadań. Dotacje pokrywają, w części, zadania statutowe klubów.
W realizacji zadań publicznych o charakterze ponadgminnym, w zakresie kultury fizycznej i turystyki, kluby sportowe są wspierane również przez powiat. Na wspomnianą część zadań (o charakterze ponadgminnym) kluby otrzymują od powiatu wsparcie finansowe.
W praktyce zakres finansowy zadań statutowych klubów (należących jednak do zadań własnych gminy) jest znacznie szerszy od tej części, na którą otrzymują one dotacje od gminy i wsparcie od powiatu. Na tę część swoich zadań statutowych, na którą nie starcza im dotacji gminnych i środków finansowych od powiatu, kluby pozyskują środki określane, jako własne (składki członkowskie, sponsoring i środki spoza gminy i powiatu).
Nasze redakcyjne analizy wniosków konstantynowskich klubów sportowych o dotacje gminne (z ostatnich lat) pozwalają wysnuć interesujące spostrzeżenia. Bez skutku próbujemy doszukać się w podziale dotacji dla klubów jakiejś logicznej zasady (magistrat nie publikuje i nie udostępnia informacji o zasadach obowiązujących przy podziale). Można jedynie stwierdzić, że podział jest oparty na sytuacji sprzed lat, kiedy o dotacje nie występowała Konstantynowska Akademia Sportu, dziś posiadająca najliczniejszą w mieście sekcję sportową, co można uznać, iż dla konstantynowian jest najatrakcyjniejsza. KAS ciągle otrzymuje najmniej środków na jednego zawodnika. Może to być swoistą karą za zaradność jednosekcyjnego klubu, który potrafi pozyskać najwięcej środków poza dotacją gminną.
Po analizie wniosków konstantynowskich klubów sportowych o dotacje gminne 2023 opracowaliśmy spostrzeżenia ujmujące m.in. nasze, oparte na przejrzystych zasadach, redakcyjne klasyfikacje sekcji konstantynowskich klubów sportowych (♦ RANKING ATRAKCYJNOŚCI ♦ RANKING ZARADNOŚCI).
Spostrzeżenia po analizie wniosków konstantynowskich klubów sportowych o dotacje gminne 2023publikujemy w niniejszym i trzech kolejnych artykułach składających się na czteroodcinkowy cykl (Analiza wniosków konstantynowskich klubów sportowych o dotacje gminne 2023):
■ Gmina pomaga klubom czy kluby gminie?;
■ KAS najatrakcyjniejsza. Ma 193 piłkarzy zgłoszonych do rozgrywek;
■ KAS najzaradniejsza. Na sekcję piłki nożnej pozyskała 82 tys. zł;
■ KAS pomaga gminie (w najwyższym stopniu spośród klubów sportowych), ale bez należytej wzajemności.
Jednocześnie, w każdym ze wspomnianych wyżej artykułów, będziemy przypominać poniższą informację, o której organ wykonawczy naszej gminy (burmistrz) chce jak najszybciej zapomnieć:
■ DOTACJA 2023 NA ZAWODNIKA ZGŁOSZONEGO DO ROZGRYWEK
(kwota przyznana klubowi przez gminę podzielona przez liczbę zawodników zgłoszonych do rozgrywek)
♦ 1 078,13 zł UKS Lider
♦ 866,07 zł UKS Piątka
♦ 571,92 zł KKS Włókniarz
♦ 337,50 zł SKS Progres
♦ 272,73 zł KTS
♦ 191,71 zł KAS
………………….
♦ ∞ zł UKS Centrum Sztuk Walki
♦ 51,28 zł Wrota 44
UWAGI:
Stowarzyszenie Wrota 44, zgodnie z własnym statutem [wrota44.pl/pobierz/statut_wrota44.pdf (dostęp w dniu 13 czerwca 2023)], nie jest klubem sportowym funkcjonującym na podstawie ustawy o sporcie. Podstawą działania tego Stowarzyszenia są przepisy ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 roku [Prawo o stowarzyszeniach (Dz. u. z 1989 Nr 20 poz. 104)]. Burmistrz Konstantynowa Łódzkiego nie miał i nie ma więc podstaw prawnych do rozpatrywania wniosku Stowarzyszenia Wrota 44 o finansowanie zadań z zakresu sportu w oparciu o UCHWAŁĘ nr XXVIII/249/20 Rady Miejskiej w Konstantynowie Łódzkim z dnia 22 grudnia 2020 r.
Osobnym problemem jest reprezentowanie własnych barw i gminy Konstantynów Łódzki, która swoje środki przekazuje klubom. W ewidencji klubów z licencjami, na stronie Polskiego Związku Karate Tradycyjnego, nie znajdujemy konstantynowskiego UKS Centrum Sztuk Walki. Ponadto wniosek o dotację od gminy nie zawiera liczby zawodników zgłoszonych do rozgrywek. Jaki więc klub, w zawodach mistrzowskich PZKT, reprezentują zawodnicy UKS Centrum Sztuk Walki?
W jakimś niedużym stopniu problem ten dotyczy Konstantynowskiego Towarzystwa Sportowego (taka nazwa widnieje w ewidencji klubów sportowych prowadzonej przez powiat pabianicki), które używa zazwyczaj nazwy Akademia Snookera KTS Lutnia (taka nazwa widnieje w ewidencji klubów sportowych prowadzonej przez Polski Związek Snookera i Bilarda Angielskiego).
Dlaczego komisja powołana przez Burmistrza i sam włodarz naszego miasta ciągle nie chcą tego brać pod uwagę?
Bernard Cichosz
Zdjęcie via cenabiznesu.pl/