2015-06-27
„Metro” dla Łodzi

„Metro” dla Łodzi

Łódź: tunel kolejowy pod miastem i podziemne stacje

Ważna informacja dla mieszkańców Łodzi i nie tylko. Powstanie tunel kolejowy łączący nowy dworzec Łódź Fabryczna ze stacją Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przygotowują dokumentację potrzebną do realizacji jednej z najważniejszych inwestycji z wykorzystaniem nowych funduszy UE na lata 2014 - 20.
Tunel wywiercony z pomocą tarcz TBM, używanych m.in. do budowy metra, będzie zaczynał się w zachodniej części stacji Łódź Fabryczna, dalej pobiegnie w okolice centrum handlowego Manufaktura. Następnie od okolic ul. Ogrodowej do stacji Łódź Kaliska i Żabieniec tunel rozgałęzi się na 4 jednotorowe odrębne tunele. Jego łączna długość sięgnie 5 km. PLK opracowuje studium wykonalności, które uwzględnia potrzebę budowy dwóch podziemnych stacji.
- Taka inwestycja powstaje w mieście raz na 100, a nawet 150 lat. Wiemy, że jest to jedyna okazja, by tunel został zbudowany zgodnie z oczekiwaniami mieszkańców i spełniał również potrzeby pasażerów podróżujących pociągami aglomeracyjnymi po regionie łódzkim. Nasze prace, które prowadzimy od drugiej połowy 2014 roku uwzględniają potrzebę budowy dwóch stacji. Pierwszej - w centrum miasta, w pobliżu ulicy Zielonej i Piotrkowskiej oraz drugiej w pobliżu centrum handlowego Manufaktura. Szukamy najlepszych rozwiązań, również finansowych, dla przeprowadzenia tej inwestycji. Przygotowując się do niej, uwzględniamy wszystkie wymagania inżynieryjne, środowiskowe i związane z ochroną konserwatorską na jakie natrafimy budując tunel i stacje pod centrum Łodzi. Chcemy, by był to impuls dla rozwoju kolejowych połączeń aglomeracyjnych w regionie oraz dla rozwoju miasta – mówi Marcin Mochocki – członek zarządu – dyrektor ds. realizacji inwestycji PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
W pierwszej połowie 2015 roku wykonano dokumentację geologiczno – inżynierską, hydrogeologiczną oraz opracowano aktualizację techniczną. Prace nad studium wykonalności warte prawie 3 mln złotych, zakończą się w 2015 roku. Pozwoli to na ogłoszenie przetargu na inwestycję w formule „zaprojektuj i buduj” która będzie realizowana z wykorzystaniem środków UE na lata 2014 – 20.

Materiał Wydziału Prasowego
Biura Komunikacji i Promocji
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.