ZAWARTOŚĆ ARTYKUŁU
Jednostki samorządu terytorialnego (gmina, powiat, województwo) sporządzają raport dopiero po raz drugi. W uwagach często porównujemy oba raporty naszej gminy. Nawiązujemy do naszych uwag sprzed roku (podkreślają to tytuły części 3 i 4 tegorocznych uwag).
❶ Wprowadzenie
Wspólnocie samorządowej w raporcie bardziej potrzebny jest jasny komentarz podsumowujący dane liczbowe, chociaż cenna jest obszerna informacja.
❷ Istotny błąd i ewidentne niezręczności
W najnowszym raporcie znajdujemy istotny błąd (a może dowód nieznajomości najważniejszej, dla gminnego urzędnika, ustawy) i niezręczne zapisy, które łatwo zauważyć nawet przy szybkim przeglądaniu.
❸ Nie było w Raporcie 2018, a jest w Raporcie 2019
Z satysfakcją możemy odnotować, że większość naszych uwag sprzed roku została w najnowszym raporcie uwzględniona, chociaż nie w pełni.
❹ Nie było w Raporcie 2018 i nie ma w Raporcie 2019
W aktualnym raporcie 2019 (podobnie jak w poprzednim za rok 2018) brakuje przejrzystego podsumowania realizacji uchwał rady miejskiej. Trudno za podsumowanie uznać liczbę uchwał zrealizowanych lub nie. Ustawodawcy chodziło o podsumowanie merytoryczne, a nie podanie tych liczb.
❺ Nie ma w Raporcie 2019, może będzie w Raporcie 2020
Każdy czytający Raport o stanie gminy Konstantynów Łódzki 2019 może zauważyć inne atuty i braki w dokumencie. Zdaniem naszej redakcji ważną wadą dokumentu jest przemilczenie w raporcie problemu: interpelacji, informacji publicznych, petycji mieszkańców, skarg na radę miejską lub burmistrza.
❻ Zakończenie
Interesujące w debacie będą wypowiedzi radnych. Szkoda, że kluby radnych nie praktykują, nie tylko w sprawie raportu, zgłaszania do protokołu obrad oficjalnych stanowisk na piśmie. To powinno się zmienić.
Komunikatywne podsumowanie przez burmistrza realizacji polityk, programów i strategii, uchwał rady miejskiej i budżetu obywatelskiego [kolejność sformułowań i ich znaczenie są istotne (zwłaszcza trzech pierwszych), bo według słowników języka polskiego PWN (w interesującym nas zakresie): 1/ POLITYKA to cele i zadania gminy; 2/ PROGRAM to plan zamierzonych czynności, przedsięwzięć; 3/ STRATEGIA to plan działań w jakiejś dziedzinie] może przesądzać o udzieleniu burmistrzowi wotum zaufania. Natomiast za dobre wykonanie budżetu miasta, solidnie udokumentowane liczbowo, burmistrz otrzymuje absolutorium od rady miejskiej. A to już zupełnie inna sprawa.
BC
❶ Wprowadzenie
Raport o stanie gminy, zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym, to dokument podsumowujący działalność burmistrza w roku poprzednim, w szczególności realizację polityk, programów i strategii, uchwał rady gminy i budżetu obywatelskiego. Mając to na uwadze można zgodzić się z opinią niektórych publicystów, że raport to autorski dokument burmistrza, ale w zakresie ograniczonym powyższą uwagą.
Ustawa o samorządzie gminnym zobowiązuje burmistrza do przedstawienia radzie miejskiej raportu w określonym terminie (do końca maja), w określonych okolicznościach (podczas posiedzenia rady), a przede wszystkim narzuca mu ujęcie określonej treści w podsumowaniu jego działalności w minionym roku. Realizacja tych zobowiązań ma umożliwić całej wspólnocie samorządowej ocenę działań burmistrza, a radzie miejskiej – udzielenie mu wotum zaufania.
Mając to na uwadze przekazuję moje uwagi po zapoznaniu się z Raportem o stanie gminy Konstantynów Łódzki za rok 2019.
Jednostki samorządu terytorialnego (gmina, powiat, województwo) sporządzają raport dopiero po raz drugi.
W uwagach nie zabraknie porównań obu raportów i nawiązania do naszych uwag sprzed roku (podkreślają to tytuły części 3 i 4 tegorocznych uwag).
Przed rokiem konstantynowski raport liczył 54, a teraz ma 116 stron. Atutem obu dokumentów jest umieszczenie na każdej rozkładówce ich dokładnej nazwy, wadą – użyty krój pisma (font), minimalizujący spacje w wielu miejscach tekstu (wyrazy się „zlewają”).
W Raporcie dużo miejsca poświęcono, zresztą podobnie jak przed rokiem, informacjom o realizacji programów gminnych. W najnowszym raporcie te informacje są bardziej przejrzyste (zebrane w załączniku). To dobra zmiana, bo ustawa o samorządzie gminnym, przy pozostawieniu burmistrzowi dowolności zredagowania raportu, narzuca mu jednak „podsumowanie polityk, programów i strategii, uchwał rady gminy i budżetu obywatelskiego”.
Podsumowane programy to jednak tylko elementy, oczekiwanej przez ustawodawcę, kompleksowej informacji o realizacji polityk, programów i strategii, która powinna obejmować zebrane w jednym miejscu (zgodnie z sugestiami np. samorządowców ze Związku Miast Polskich) następujące dziedziny: rozwój gospodarczy, ład przestrzenny, zasoby materialne gminy, infrastruktura komunalna, środowisko, polityka społeczna.
Trudno też za podsumowanie uznać liczbę uchwał zrealizowanych lub nie. Ustawodawcy chodziło o podsumowanie merytoryczne, a nie podanie tych liczb. O uchwałach rady więcej w cz.4 naszych uwag.
Na pewno mamy teraz w raporcie obszerniejszą niż przed rokiem dokumentację dokonań gminy. Nasuwają się pytania: Czy te dokonania są zgodne z założonymi? Czy ich zakres mógł być szerszy, a może na taki gminy nie stać? Co z programem oszczędnościowym? Czy oszczędności musi wymusić dopiero pandemia (budżet obywatelski 2020, święto miasta 2020)?
Solidna dokumentacja liczbowa realizacji budżetu miasta, za którego dobre wykonanie burmistrz otrzymuje absolutorium nadaje się raczej do umieszczenia w załączniku do raportu. Wspólnocie samorządowej w raporcie bardziej potrzebny jest jasny komentarz podsumowujący dane liczbowe, chociaż cenna jest możliwie pełna informacja (np. nie wspomniano o akcji „Tu się meldujesz – dużo zyskujesz!”).
Informacje, których nie udało nam się znaleźć w raporcie, najczęściej nie są łatwo dostępne w BIP-ie czy oficjalnym portalu gminy. Są one tam niepełne i często tylko rozproszone w uchwałach rady miejskiej i zarządzeniach burmistrza, a wspólnota samorządowa oczekuje od swoich przedstawicieli dogodniejszego dostępu do informacji zgrupowanej zarówno podmiotowo, jak i przedmiotowo.
❷ Istotny błąd i ewidentne niezręczności
W najnowszym raporcie (str. 10) znajdujemy istotny błąd (a może dowód nieznajomości najważniejszej, dla gminnego urzędnika, ustawy) i niezręczne zapisy, które łatwo zauważyć nawet przy szybkim przeglądaniu. Istotny błąd (niezgodność z ustawą) zawarty w rozdziale 2. zatytułowanym ORGANIZACJA I ZARZADZANIE MIASTEM opisałem już w artykule: Zastępca burmistrza, sekretarz miasta, skarbnik miasta nie byli w składzie władz Konstantynowa Łódzkiego w roku 2019 (i nie są w r. 2020) opublikowanym w dzienniku „43bis” (43bis.media.pl) pod datą 2020-06-01. Sam tytuł już właściwie wyjaśnia, na czym polega błąd. Ewidentne niezręczności to: a) niepodanie, iż władzą są mieszkańcy gminy, którzy podejmują rozstrzygnięcia w głosowaniu powszechnym (poprzez wybory i referendum) lub za pośrednictwem organów gminy (rada miejska, burmistrz); b) pisanie najpierw o burmistrzu, dopiero potem o radzie miejskiej; c) niepodanie w wyraźnej formie, że rada miejska to władza gminy.
Wspomniany błąd znajduje się również w Samorządowym Portalu Internetowym Konstantynów Łódzki (konstantynow.pl/).
❸ Nie było w Raporcie 2018, a jest w Raporcie 2019
Wcześniej, w tym artykule, napisaliśmy, że nawiązujemy do naszych uwag sprzed roku, co podkreślają tytuły niniejszej i następnej części tegorocznych uwag.
Z satysfakcją możemy odnotować, że większość naszych uwag sprzed roku została w najnowszym raporcie uwzględniona, chociaż nie w pełni. Nasze wyrywkowe uwagi sprzed roku znajdują się w miesięczniku „Wiadomości - 43bis” nr 719/720 (Czego nie ma w raporcie) oraz w dzienniku „43bis” (2019-06-26 Czego nie ma w raporcie).
♦ Przed rokiem nie było załącznika z uchwałami rady miejskiej. Teraz jest, ale czy ustawodawcy o to chodziło? Więcej w części 4.
♦ Raport o stanie naszej gminy za 2018 pominął informację o współpracy Konstantynowa Łódzkiego z organizacjami samorządowymi (porozumienia międzygminne, stowarzyszenia JST). Raport za 2019 rok podaje już niemało informacji o współpracy naszej gminy ze wspomnianymi organizacjami. Informacje koncentrują się jednak na zdarzeniach sprzed roku 2019. Nie o to przecież chodzi w raporcie 2019. W pewnym sensie podobnie rzecz się ma z zagadnieniem współpracy z miastami partnerskimi (informacja tylko o nawiązaniu przed laty współpracy, to za mało w raporcie za rok miniony). Więcej w części 4.
♦ Raport 2018 nie przedstawił efektów działań wszystkich ciał konsultacyjnych działających w gminie. Teraz znajdujemy sporo informacji o kilku zespołach konsultacyjnych (1/ Konstantynowska Rada Sportu, 2/ Gminny Zespół Interdyscyplinarny na Rzecz Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie w Konstantynowie Łódzkim, 3/ Zespół ds. Budżetu Obywatelskiego miasta Konstantynowa Łódzkiego na rok 2020, 4/ Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, 5/ Zespół Rady Miejskiej w Konstantynowie Łódzkim do zaopiniowania wyboru ławników na kadencję lat 2020-2023). Krótkie zapisy o wspomnianych zespołach konsultacyjnych są jednak rozproszone w różnych miejscach Raportu 2019. Szkoda, że o niektórych zespołach nawet brak jakiejkolwiek notki. Więcej w części 4.
♦ W poprzednim raporcie informacje o sporcie nie zawierały przejrzystego zestawienia największych sukcesów poszczególnych klubów (raziło też podawanie obok siebie nieporównywalnych rangą osiągnięć).
W najnowszym raporcie jest zdecydowanie inaczej. Nie wypada nam oceniać, bo w tej części Raportu wykorzystano, jako źródła, artykuły z naszych mediów: dziennika „43bis” i miesięcznika „Wiadomości - 43bis”. Zapraszamy czytelników, aby sami porównali rozdział SPORT w obu raportach.
Dodamy jednak, że gmina ciągle nie ustaliła oficjalnych kryteriów pomocy dla sportu. Wprawdzie, co roku konstantynowskie kluby wspierane są kwotą ok. czterystu tysięcy złotych, ale ta pomoc oparta jest o wadliwą prawnie uchwałę rady miejskiej, a zamiast kryteriów przy podziale pieniędzy stosuje się od lat ukształtowane proporcje. W aktualnym brzmieniu UCHWAŁA NR V/26/11 RADY MIEJSKIEJ W KONSTANTYNOWIE ŁÓDZKIM z dnia 10 lutego 2011 roku w sprawie określenia warunków i trybu finansowania zadań z zakresu sportu na terenie gminy Konstantynów Łódzki formalnie nie zawiera ważnego wymogu prawnego. Wymaga ona zmiany, uzupełnienia i doprecyzowania, ponieważ semantycznie nie wskazuje żadnego celu publicznego z zakresu sportu, który gmina zamierza osiągnąć. A wskazanie celu jest konieczne. To narzuca ustawa o sporcie.
❹ Nie było w Raporcie 2018 i nie ma w Raporcie 2019
♦ W aktualnym raporcie 2019 (podobnie jak w poprzednim za rok 2018) brakuje przejrzystego podsumowania realizacji uchwał rady miejskiej. Trudno za podsumowanie uznać liczbę uchwał zrealizowanych lub nie. Ustawodawcy chodziło o podsumowanie merytoryczne, a nie podanie tych liczb. A jeśli już o liczbach piszemy, to Raport mógłby podawać, że wszystkie (?) uchwały zainicjował i oczywiście wszystkie ich projekty, zgodnie ze swoim statutowym obowiązkiem, przygotował burmistrz. W konsekwencji nie znamy odpowiedzi na istotne dla rozwoju samorządności pytanie: Czy w roku 2019 była przyjęta jakaś uchwała z inicjatywy radnych lub obywateli oraz czy w ogóle taka inicjatywa uchwałodawcza była podjęta w naszej gminie?
♦ Dobrze, iż Raport 2019 już nie pominął informacji o współpracy Konstantynowa Łódzkiego z organizacjami samorządowymi (jak było rok wcześniej). Podaje nawet ich nawet sporo, ale koncentrują się one na zdarzeniach sprzed roku 2019. Nie o to nam i ustawodawcy chodzi.
Nieeksponowanie zdarzeń z roku raportowanego (właściwie z wyj. informacji o rozwiązaniu: ZGiPRŁ, STdS) stwarza wrażenie, że w niektórych stowarzyszeniach nic się nie dzieje (ZGN, SZMP, ZMP, ROTWŁ). Czy kilkadziesiąt tysięcy składek rocznie warto tam płacić?
Niewiele wiemy o współpracy Konstantynowa Łódzkiego z miastami partnerskimi. Formalnie, przez całe ostatnie dziesięciolecie, Konstantynów Łódzki współpracuje z 3 miastami partnerskimi: Gródek nad Dunajcem, Lendak (Słowacja), Behren-lès-Forbah (Francja), ale co o tym wiedzą mieszkańcy? Z Raportu też się nie dowiedzą.
♦ Raport nie przedstawia w jednym miejscu, pełnego wykazu wszystkich zespołów konsultacyjnych istniejących w gminie, o niektórych nawet nie wspomina (np. Rada Przedsiębiorców przy Burmistrzu Konstantynowa Łódzkiego formalnie istnieje, ale zapewne nie funkcjonuje). Nie znajdziemy też syntetycznego podsumowania działań tych zespołów i efektów ich pracy. Informacje o kilku zespołach konsultacyjnych są rozproszone w różnych miejscach Raportu 2019 (1/ Konstantynowska Rada Sportu, 2/ Gminny Zespół Interdyscyplinarny na Rzecz Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie w Konstantynowie Łódzkim, 3/ Zespół ds. Budżetu Obywatelskiego miasta Konstantynowa Łódzkiego na rok 2020, 4/ Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, 5/ Zespół Rady Miejskiej w Konstantynowie Łódzkim do zaopiniowania wyboru ławników na kadencję lat 2020-2023).
Przy okazji warto dodać, że o niektórych z tych zespołów trudno w ogóle znaleźć dane w oficjalnym portalu gminy (także w BIP-ie). Konstantynowianom należy się scalona informacja o wszystkich zespołach łącznie z podaniem ich składów.
❺ Nie ma w Raporcie 2019, może będzie w Raporcie 2020
Każdy czytający Raport o stanie gminy Konstantynów Łódzki 2019 może zauważyć inne atuty i braki w dokumencie.
Związek Miast Polskich proponuje umieszczanie w raporcie charakterystyki pozycji i rozwoju gminy/miasta w ostatnich 5 latach na tle grupy porównawczej. Raport 2019 takiej kwestii nie porusza. Nie ma też odwołania się do żadnego z rankingów gmin (za najbardziej profesjonalny uważany jest Ranking Zrównoważonego Rozwoju JST Politechniki Warszawskiej). Wyszukiwarka nie znajduje w raporcie, poza działem SPORT, wspomnianych fraz.
Zdaniem naszej redakcji ważną wadą dokumentu jest przemilczenie w raporcie problemu: interpelacji, informacji publicznych, petycji mieszkańców, skarg na radę miejską lub burmistrza. Zwięzłe dane liczbowe to nie istota rzeczy. Statystyka złożonych dokumentów może prezentuje zakres prac urzędu miejskiego, ale nie meritum problemu. Brakuje nawet najkrótszego opisowego podsumowania funkcjonowania tych kontrolnych narzędzi, którymi dysponuje wspólnota samorządowa wobec swoich przedstawicieli: rady miejskiej i burmistrza.
Nie zaszkodziłaby raportowi notka o wszelkich formach PROMOCJI naszego miasta, o jej efektach i planach. Czy wydatki (jaką mają wysokość?) przynoszą oczekiwane efekty? Nakłady kolejnych numerów folderu informacyjnego Urzędu Gminy (bardzo zróżnicowane) nie są korygowane do zapotrzebowania, bo nikt nie interesuje się egzemplarzami nierozprowadzonymi do czytelnika (liczy się tylko rozdysponowanie do punktów zbiorowej dystrybucji).
Dużą pracę wykonują redaktorzy oficjalnego portalu gminy, ale Raport 2019 (a także sam portal) nie podaje ich nazwisk. Ponoszenie przez urzędnika odpowiedzialności za swoją pracę wymaga podpisywania przygotowanych tekstów (tego portal nie praktykował, po naszej interwencji powoli się to zmienia). Nieco inaczej ma się sprawa redakcji BIP-u, bo przynajmniej w Sieci znajdujemy jej skład i zakres obowiązków.
W najnowszym raporcie znajdujemy liczbę zatrudnionych w urzędzie miejskim tylko na stanowiskach urzędniczych (teraz o 3 więcej niż przed rokiem). Brakuje nam przeliczenia na pełne etaty i uwzględnienia w statystyce pracowników na stanowiskach nieurzędniczych.
❻ Zakończenie
Na pewno Raport 2019 jest lepiej dopracowany od poprzedniego, ale nie znaczy to, że następny nie może być jeszcze lepszy. To zadanie nie tylko dla burmistrza, ale dla całej wspólnoty samorządowej. Dla burmistrza sporządzenie raportu jest obowiązkiem. Dla wspólnoty samorządowej pomoc burmistrzowi w tym zadaniu jest tylko wyrazem właściwego pojmowania samorządności. Burmistrz i rada miejska powinny zadbać o to, aby zachęcać do tego mieszkańców. Rolą mediów jest pomagać wszystkim władzom gminy, czyli mieszkańcom, którzy podejmują rozstrzygnięcia w głosowaniu powszechnym (poprzez wybory i referendum) lub za pośrednictwem organów gminy, którymi są rada gminy i burmistrz.
Zauważmy, że udział mieszkańców w debacie jest możliwy, ale nie bezproblemowy (zebranie podpisów, udział w sesji odbywającej się w godzinach pracy zawodowej). Zachęcamy, więc czytelników do nadsyłania uwag do redakcji (43bis@post.pl). Interesujące w debacie będą wypowiedzi radnych. Szkoda, że kluby radnych nie praktykują, nie tylko w sprawie raportu, zgłaszania do protokołu obrad oficjalnych stanowisk na piśmie. To powinno się zmienić.
Na przyszłość najistotniejsze wydaje się skoncentrowanie Raportu na informacji syntetycznej podsumowującej realizację polityk, programów i strategii, uchwał rady miejskiej i budżetu obywatelskiego. Kolejność sformułowań i ich znaczenie są istotne (zwłaszcza trzech pierwszych), bo według słowników języka polskiego PWN (w interesującym nas zakresie): 1/ POLITYKA to cele i zadania gminy; 2/ PROGRAM to plan zamierzonych czynności, przedsięwzięć; 3/ STRATEGIA to plan działań w jakiejś dziedzinie.
Wspólnocie samorządowej potrzebny jest prosty komentarz w ograniczonym stopniu odwołujący się do dokumentacji liczbowej zawartej w załącznikach do raportu. Komunikatywne podsumowanie przez burmistrza realizacji polityk, programów i strategii, uchwał rady miejskiej i budżetu obywatelskiego może przesądzać o udzieleniu mu wotum zaufania. Za dobre wykonanie budżetu miasta, solidnie udokumentowane liczbowo, burmistrz otrzymuje absolutorium od rady miejskiej. A to już zupełnie inna sprawa.
Bernard Cichosz
W pierwszym dniu 1/4 Mistrzostw Polski KADETEK (Świecie, gr. 8) UKS Lider Konstantynów Łódzki pokonał MUKS Joker Świecie.
WYNIKI, TERMINARZ
1/4 Mistrzostw Polski KADETEK
w piłce siatkowej, 15-17.03.2024)
■ GRUPA 8 (Świecie)
15 marca 2024 (piątek)
1. MUKS Joker Świecie – UKS LIDER 1:3 (25:14, 19:25, 12:25, 21:25)
2. Energa MKS SMS Kalisz – Varsovia Warszawa 3:0 (25:18, 25:22, 25:23)
16 marca 2024 (sobota)
♦ 14:00
3. UKS LIDER – UKS Varsovia Warszawa
♦ 45 min. po zakończeniu pierwszego meczu (ok. 16:30)
4. MUKS Joker Świecie – Energa MKS SMS Kalisz
17 marca 2024 (niedziela)
♦ 10:00
5. UKS LIDER – Energa MKS SMS Kalisz
♦ 45 min. po zakończeniu pierwszego meczu (ok. 12:30)
6. Varsovia Warszawa – MUKS Joker Świecie
PRZYPOMINAMY:
Zajmując w 1/8 Mistrzostw
Mój Pan mówi:
Wieść gminna niesie,
iż niejeden nasz radny
nie chce znać faktów.
A ciągle oderwany
od rzeczywistości
radny jest bezradny!
/bc/
W bieżącej kadencji – po raz pierwszy od czasu bezpośrednich wyborów burmistrza (2002 r.) – komitet wyborczy, który obsadził fotel burmistrza (KWW Roberta Jakubowskiego) nie zdobył większości w konstantynowskiej radzie miejskiej (uzyskał 7 mandatów). Zanosiło się na paraliż prac burmistrza albo na pełną merytoryczną kontrolę jego poczynań. Burmistrz ma zawsze atuty w ręku, więc nie było zaskoczenia, kiedy szybko zorganizowała się przychylna mu większość w radzie (formalna czy nieformalna), ale i tak istniała wówczas szansa na powstanie jeszcze dwóch klubów opozycyjnych (poza zwycięskim, ale niemającym większości w radzie klubem Wspólnie dla Konstantynowa utworzonym z inicjatywy radnych KWW Roberta Jakubowskiego). Na pewien czas powstał, jednak tylko
Zajmując w 1/8 Mistrzostw Polski KADETEK (Wrocław 1-3.03.2024) drugie miejsce siatkarki UKS Lider Konstantynów Łódzki wywalczyły awans do 1/4 Mistrzostw Polski. Do walki, na tym drugim etapie rozgrywek centralnych przystąpią 32 drużyny, w tym wszystkie cztery z Łódzkiego, które występowały w pierwszym etapie (wcześniej zajęły one cztery pierwsze miejsca w mistrzostwach województwa łódzkiego).
W 1/4 MP kadetek jest 8 grup czterozespołowych. Lider trafił do grupy 8., która zagra turniej w Świeciu. Wystąpią tam: MUKS Joker Świecie (mistrz woj. kujawsko-pomorskiego), Energa MKS SMS Kalisz (wicemistrz Wielkopolski), UKS Varsovia Warszawa (3. miejsce w Mazowieckiem) i UKS Lider Konstantynów Łódzki (wicemistrz Łódzkiego).
Dwa najlepsze zespoły awansują
Drugi list otwarty do Burmistrza Konstantynowa Łódzkiego Roberta Jakubowskiego od mieszkańca naszego miasta Waleriana Wiśniewskiego
27 stycznia 2024 zamieściliśmy list otwarty do Burmistrza Konstantynowa Łódzkiego Roberta Jakubowskiego od mieszkańca naszego miasta (z dn. 16.01.2024). Ten dokument ciągle pozostaje bez reakcji adresata. Autor Walerian Wiśniewski pisał tam m.in.:
W ostatnich wyborach burmistrza naszej miejscowości głosowałem na Pana.
Znacząca liczba mieszkańców Konstantynowa Łódzkiego już niejednokrotnie prosi mnie o opinię na Pański temat przed wyborami samorządowymi 2024, a zatem, by uczciwie ją sformułować zapytam Pana – prawnika o ocenę tego, co dzieje się obecnie w Polsce, po październikowych wyborach do Sejmu i Senatu.
■ Ranking rankingów miesięcznika „Wiadomości - 43bis” i dziennika „43bis” prezentuje zbiorczą analizę pozycji gminy Konstantynów Łódzki na tle wszystkich polskich gmin w sześciu prestiżowych ogólnopolskich rankingach samorządów (w kadencjach minionej i bieżącej).
■ Gmina Konstantynów Łódzki nieźle sobie radzi, ale inne gminy robią to jeszcze lepiej. Grupa tych lepszych, od naszej, gmin (274 gmin na zakończenie kadencji minionej) zwiększyła się aż o 96 (po 4 latach bieżącej kadencji). Teraz, właśnie po czterech latach bieżącej kadencji liczba gmin lepszych od Konstantynowa Łódzkiego wynosi już 370.
Po pełnych czterech latach (2019-2022), trwającej jeszcze kadencji, bieżące osiągnięcia Konstantynowa Łódzkiego zsumowane z sześciu najbardziej
■ Rozwój Konstantynowa Łódzkiego postępuje dość szybko, ale wolniej niż ma to miejsce w przypadku większości polskich miast. W bieżącej kadencji w odniesieniu do kadencji minionej nasza gmina ma, w porównaniu z innymi, mniejsze osiągniecia w sporcie młodzieżowym (jednak z tej dziedziny ciągle może być dumny), notuje słabsze tempo wzrostu dochodów, mniej inwestuje (w tej dziedzinie jest outsiderem), słabiej wykorzystuje środki UE, nie może chlubić się poziomem zrównoważonego rozwoju zarówno w notowaniach dziennika „Rzeczpospolita” jak i w klasyfikacji Politechniki Warszawskiej.
■ W każdym z sześciu prestiżowych ogólnopolskich rankingów sytuacja Konstantynowa Łódzkiego wypada na niekorzyść bieżącej kadencji w odniesieniu do kadencji minionej.
Ta
KW Prawo i Sprawiedliwość informuje o terminach spotkań, w Konstantynowie Łódzkim, kandydata na burmistrza Piotra SAWOŚCIANA i kandydatów na radnych Rady Miejskiej w Konstantynowie Łódzkim.
Najbliższe terminy:
♦ 14 marca (czwartek) godz. 17.00: Osiedle Józefów (okolice ul. Józefów 1);
♦ 19 marca (wtorek) godz. 17.00: teren przed biurem Konstantynowskiej Spółdzielni Mieszkaniowej (od strony boiska);
♦ 21 marca (czwartek) godz. 17.00: Osiedle Literatów (okolice ul. Prusa/Wyspiańskiego);
♦ 26 marca (wtorek) godz. 17.00: ul. Kopernika/ks. Czernika ( parking przy przychodni ESKULAP).
Wkrótce więcej szczegółów.
BC
Grafika via konstancinjeziorna.pl/
Dzień dobry,
Szanowni Państwo,
zważywszy na sytuację, jaka mnie spotkała w poniedziałek 26.02.2024 roku około godziny 8:00 na ulicy Polnej postanowiłem wysłać do Państwa wiadomość (zważywszy na fakt, iż nie jestem osobą korzystającą z dobrodziejstw techniki jakimi są wszelkiego rodzaju tuby propagandowe w postaci social media).
Jak wspomniałem wyżej w poniedziałek, 26.02.2024 roku około godziny 8:00 rano podczas mojego codziennego spaceru z psami zostałem zatrzymany i wylegitymowany przez straż miejską.
Powodem przedstawionej kontroli była weryfikacja posiadania woreczków na sprzątanie odchodów po zwierzętach.
W mojej ocenie bardzo słuszna i istotna dla poprawy stanu życia mieszkańców interwencja.
Pani strażnik profesjonalnie wyjaśniła mi powód
■ Konstantynów Łódzki w Rankingu zrównoważonego rozwoju Politechniki Warszawskiej:
♦ 130. MIEJSCE w kadencji minionej
♦ 139. MIEJSCE w kadencji bieżącej
Różnica na niekorzyść kadencji bieżącej wynosi 9 miejsc.
W bieżącej kadencji pozycja Konstantynowa Łódzkiego w Rankingu zrównoważonego rozwoju Politechniki Warszawskiej (podobnie jak w analizowanych już pięciu rankingach: sportu młodzieżowego, dochodów, inwestycji, środków UE, rozwoju wg „Rzeczpospolitej”) jest gorsza od lokaty w kadencji minionej.
139. miejsce w kadencji bieżącej (wyliczone, jako średnia z lat 2019-2022) jest niższe od 130. miejsca w kadencji minionej (wyliczone, jako średnia z lat 2015-2018). Ta różnica na niekorzyść kadencji bieżącej wynosi 9 miejsc.
Konstantynów
■ Zakończył się turniej finałowy rozgrywek wojewódzkich MŁODZICZEK w piłce siatkowej. Wczoraj już wyłoniono cztery najlepsze zespoły młodziczek, które wystąpią na szczeblu centralnym (1/8 Mistrzostw Polski). Dziś walczono o medale. UKS Lider wywalczył brązowy medal mistrzostw województwa.
W turnieju finałowym rozgrywek wojewódzkich MŁODZICZEK w piłce siatkowej (9-10 marca 2024) najpierw wyłoniono cztery najlepsze zespoły młodziczek, które wystąpią na szczeblu centralnym (1/8 Mistrzostw Polski), a potem rywalizowano o medale mistrzostw województwa.
Do rozgrywek 1/8 Mistrzostw Polski Młodziczek, zgłoszone zostaną cztery najlepsze zespoły Łódzkiego: MUKS Dargfil Tomaszów Mazowiecki, UKS Volley 34 Łódź, UKS Lider Konstantynów Łódzki, ŁKS Siatkówka
■ Konstantynów Łódzki w Rankingu zrównoważonego rozwoju dziennika „Rzeczpospolita”:
♦ 224. MIEJSCE w kadencji minionej
♦ 527. MIEJSCE w kadencji bieżącej
Różnica na niekorzyść kadencji bieżącej wynosi 303 miejsca.
W bieżącej kadencji pozycja Konstantynowa Łódzkiego w Rankingu zrównoważonego rozwoju dziennika „Rzeczpospolita” (podobnie jak w analizowanych już czterech rankingach: sportu młodzieżowego, dochodów, inwestycji, środków UE) jest gorsza od lokaty w kadencji minionej.
527. miejsce w kadencji bieżącej (wyliczone, jako średnia z lat 2019-2022) jest bardzo wyraźnie niższe od 224. miejsca w kadencji minionej (wyliczone, jako średnia z lat 2015-2018). Ta różnica na niekorzyść kadencji bieżącej wynosi 303 miejsca.
Konstantynów
♦ Kolejka 18: 9 marca 2024 (sobota)
Włókniarz – SSRiR Start Konin 38:34 (20:17)
W sobotę 9 marca 2024 w I lidze (gr. C) piłkarze ręczni KKS Włókniarz Konstantynów Łódzki, u siebie, wygrali z SSRiR Start Konin. To drugie w sezonie zwycięstwo konstantynowian, którzy mają teraz 6 pkt, ale ciągle zajmują ostatnie 13. miejsce w tabeli.
BC
■ TERMINY SPOTKAŃ (plus WYNIKI) 2023/2024
KKS Włókniarz Konstantynów Łódzki
I liga mężczyzn (grupa C)
I runda
♦ Kolejka 1: 15 września 2023 (piątek)
Włókniarz – SPR PABIKS IMPACT Pabianice 27:34 (10:18)
♦ Kolejka 2: 23 września 2023 (sobota)
KS AZS UW Warszawa – Włókniarz 34:14 (16:4)
♦ Kolejka 3: 30 września/1 października 2023
Włókniarz – pauzuje
♦ Kolejka 4: 7 października 2023 (sobota)
Włókniarz
■ Trwa turniej finałowy rozgrywek wojewódzkich MŁODZICZEK w piłce siatkowej. Po pierwszym dniu rywalizacji wyłoniono cztery najlepsze zespoły młodziczek, które wystąpią na szczeblu centralnym (1/8 Mistrzostw Polski). Jest wśród nich UKS Lider, ale już z jedną porażką.
W pierwszym dniu turnieju finałowego rozgrywek wojewódzkich MŁODZICZEK w piłce siatkowej (9-10 marca 2024) wyłoniono cztery najlepsze zespoły Łódzkiego, które zapewniły sobie awans do 1/8 Mistrzostw Polski.
W niedzielę o medale mistrzostw województwa zagrają: MUKS Dargfil I Tomaszów Mazowiecki, UKS Volley 34 Łódź, UKS Lider Konstantynów Łódzki, ŁKS Siatkówka Żeńska Łódź.
Zespoły, które awansowały do fazy finałowej mają zaliczone wyniki spotkań z fazy grupowej
■ Konstantynów Łódzki w Rankingu wykorzystania środków UE:
♦ 451. MIEJSCE w kadencji minionej
♦ 520. MIEJSCE w kadencji bieżącej
Różnica na niekorzyść kadencji bieżącej wynosi 69 miejsc.
W bieżącej kadencji pozycja Konstantynowa Łódzkiego w Rankingu wykorzystania środków UE (podobnie jak w analizowanych już trzech rankingach: sportu młodzieżowego, dochodów, inwestycji), jest gorsza od lokaty w kadencji minionej.
520. miejsce w kadencji bieżącej (wyliczone, korzystną dla tej kadencji, metodą ekstrapolacji) jest zdecydowanie niższe od 451. miejsca w kadencji minionej (wyliczone, niekorzystną dla tej kadencji, metodą ekstrapolacji). Ta różnica na niekorzyść kadencji bieżącej wynosi 69 miejsc.
Konstantynów Łódzki w Rankingu wykorzystania
■ Konstantynów Łódzki w Rankingu inwestycji:
♦ 500. MIEJSCE w kadencji minionej
♦ 570. MIEJSCE w kadencji bieżącej
Różnica na niekorzyść kadencji bieżącej wynosi 70 miejsc.
W bieżącej kadencji pozycja Konstantynowa Łódzkiego w Rankingu inwestycji (podobnie jak w analizowanych już dwóch rankingach: sportu młodzieżowego, dochodów) jest gorsza od lokaty w kadencji minionej.
570. miejsce w kadencji bieżącej (wyliczone, jako średnia z dwóch trzyletnich okresów obejmujących lata 2019-2022) jest zdecydowanie niższe od 500. miejsca w kadencji minionej (wyliczone, jako średnia z dwóch trzyletnich okresów obejmujących lata lat 2015-2018). Ta różnica na niekorzyść kadencji bieżącej wynosi 70 miejsc.
Konstantynów Łódzki w Rankingu inwestycji:
KADENCJA
<PODZIAŁ POWIATU PABIANICKIEGO NA OKRĘGI WYBORCZE>
■ Jedyny komitet, który zgłosił listy we wszystkich pięciu okręgach powiatu pabianickiego to KW PRAWO I SPRAWIEDLIWOŚĆ. Pozostałe dwa komitety (KWW TAK DLA POWIATU, KKW KOALICJA OBYWATELSKA) rywalizujące w „naszym” okręgu nr 4 (Konstantynów Łódzki) obsadziły jeszcze tylko jeden okręg.
Do rady powiatu, konstantynowianie dokonają wyboru kandydata umieszczonego na jednej z trzech podanych poniżej list. W innych okręgach mieszkańcy będą wybierać kandydata umieszczonego na jednej z trzech lub czterech list. Łącznie w powiecie pabianickim zgłoszono kandydatów umieszczonych na 5 listach. Jedyny komitet, który zgłosił listy we wszystkich pięciu okręgach to KW PRAWO I SPRAWIEDLIWOŚĆ. Pozostałe dwa komitety
■ Turniej finałowy rozgrywek wojewódzkich MŁODZICZEK w piłce siatkowej, z udziałem 6 najlepszych zespołów rundy zasadniczej, odbędzie się 9-10 marca 2024. Gospodarzem turnieju finałowego będzie zespół: MUKS Dargfil Tomaszów Mazowiecki, a w przypadku turniejów fazy grupowej:
− dla grupy A zespół: MUKS Dargfil Tomaszów Mazowiecki;
− dla grupy B zespół: UMKS Volley 34 Łódź.
W turnieju finałowym rozgrywek wojewódzkich MŁODZICZEK w piłce siatkowej (9-10 marca 2024) zagrają MUKS Dargfil I Tomaszów Mazowiecki, UKS Volley 34 I Łódź, UKS Lider Konstantynów Łódzki, ŁKS Siatkówka Żeńska I Łódź, UMKS Tuszyn oraz SMS Ostrów Łaskovia Łask.
Finały zostaną rozegrane w formie jednego turnieju. Najpierw rywalizacja będzie odbywać się w dwóch gru
■ Zakończono już przyjmowanie zgłoszeń kandydatur na Burmistrza Konstantynowa Łódzkiego. Wszystkie trzy upoważnione do takiego zgłoszenia komitety zgłosiły swoich kandydatów.
LISTY KANDYDATÓW (wiek na dzień wyborów)
Kandydaci na Burmistrza Konstantynowa Łódzkiego:
<nazwiska w kolejności alfabetycznej>
1. JAKUBOWSKI Robert (45), nie należy do partii politycznej
KWW Roberta Jakubowskiego
2. KOWALCZYK Beata Katarzyna (47), członek partii politycznej Platforma Obywatelska RP
KKW Koalicja Obywatelska
3. SAWOŚCIAN Piotr (32), nie należy do partii politycznej
KW Prawo i Sprawiedliwość
Żaden komitet wyborczy nie ma już możliwości zgłoszenia kolejnego kandydata.
BC
■ Konstantynów Łódzki w Rankingu dochodów/zamożności:
♦ 216. MIEJSCE w kadencji minionej
♦ 288. MIEJSCE w kadencji bieżącej
Różnica na niekorzyść kadencji bieżącej wynosi 72 miejsca.
W bieżącej, kadencji pozycja Konstantynowa Łódzkiego w Rankingu dochodów/zamożności dwutygodnika WSPÓLNOTA (podobnie jak w analizowanym już rankingu sportu młodzieżowego) jest gorsza od lokaty w kadencji minionej.
288. miejsce w kadencji bieżącej (wyliczone, jako średnia lat 2019-2022) jest zdecydowanie niższe od 216. miejsca w kadencji minionej (wyliczone, jako średnia lat 2015-2018). Ta różnica na niekorzyść kadencji bieżącej wynosi 72 miejsca.
Konstantynów Łódzki w Rankingu zamożności:
KADENCJA MINIONA (VII):
315. miejsce (2015 rok)
236. miejsce (2016
■ Konstantynowianie czekają na oficjalne podanie nazwiska trzeciego kandydata na burmistrza. Nieoficjalnie wiadomo, że tym kandydatem będzie kobieta.
Znamy już nazwiska wszystkich 50 kandydatów do Rady Miejskiej w Konstantynowie Łódzkim zgłoszonych przez 15 komitetów wyborczych. Tylko jeden, spośród tych, które wzbudzały zainteresowanie konstantynowian nie zgłosił żadnego kandydata na radnego w naszym mieście, chociaż niektórzy oczekiwali, iż właśnie KWW Wspólny Konstantynów zgłosi ich, co najmniej ośmiu i uzyska prawo zgłoszenia kandydata na burmistrza.
Konstantynowianie czekają na oficjalne podanie nazwiska trzeciego kandydata na burmistrza. Nieoficjalnie wiadomo, że tym kandydatem będzie kobieta.
LISTY KANDYDATÓW
■ Konstantynów Łódzki w Rankingu Systemu Sportu Młodzieżowego:
♦ 125. MIEJSCE w kadencji minionej
♦ 173. MIEJSCE w kadencji bieżącej
Różnica na niekorzyść kadencji bieżącej wynosi 48 miejsc.
W bieżącej kadencji pozycja Konstantynowa Łódzkiego w Rankingu SSM jest gorsza od lokaty w kadencji minionej.
173. miejsce w kadencji bieżącej (wyliczone, jako średnia z lat 2019-2022) jest wyraźnie niższe od 125. miejsca w kadencji minionej (wyliczone, jako średnia z lat 2015-2018). Ta różnica na niekorzyść kadencji bieżącej wynosi 48 miejsc.
Konstantynów Łódzki w Rankingu SSM:
KADENCJA MINIONA (VII):
94-95. miejsce (2015 rok)
123. miejsce (2016 rok)
119. miejsce (2017 rok)
165. miejsce (2018 rok)
KADENCJA BIEŻĄCA (VIII):
175. miejsce
<PRZYPOMINAMY nasz tekst z 2024-01-28:>
■ Zmiany w Postanowieniu nr 23/2024 Komisarza Wyborczego dotyczącym podziału Konstantynowa Łódzkiego na okręgi wyborcze, dokonane postanowieniami nr 28/2024 i 30/2024, usuwają drobne błędy formalne, które wskazała nasza redakcja. Zmian merytorycznych nie wprowadzono.
W naszym tekście z dnia 2024-01-22 (Wybory do rady miejskiej z niewielkimi zmianami w granicach okręgów. Postanowienie Komisarza Wyborczego z błędem w nazwie ulicy) napisaliśmy o drobnych nieprawidłowościach: w wykazie ulic okręgu nr 9 jest błąd w szyku wyrazów sugerujący jakoby okręg obejmował ulicę Marszałka (taka nie istnieje) oraz ulicę Józefa Piłsudskiego (niepełna nazwa), ponieważ we właściwą nazwę (Marszałka Józefa Piłsudskiego) wpisano
<PRZYPOMINAMY nasz tekst z 2024-01-22:>
■ W wyborach samorządowych 2024 do Rady Miejskiej w Konstantynowie Łódzkim mandat radnego uzyska 15 osób wybranych w 15 jednomandatowych okręgach (tak, jak poprzednio).
■ Zmiany w granicach okręgów w wyborach 2024 (w porównaniu z rokiem 2018) są niewielkie i w zasadzie dotyczą uzupełnień o nowe ulice.
Nie opublikowano jeszcze rozporządzenia Premiera RP o zarządzeniu wyborów samorządowych 2024, ale KOMISARZ WYBORCZY W ŁODZI II postanowieniem nr 23/2024 z dnia 15 stycznia 2024 ustalił podział miasta Konstantynowa Łódzkiego na okręgi wyborcze.
W wyborach samorządowych 2024 do Rady Miejskiej w Konstantynowie Łódzkim mandat radnego uzyska 15 osób wybranych w 15 jednomandatowych okręgach (tak, jak poprzednio).
Zakończono już przyjmowanie zgłoszeń list kandydatów na radnego. Łącznie zgłoszono 50 kandydatów (przez 15 komitetów wyborczych).
14 marca 2024 r. (czwartek) o godz. 16.00 mija termin zgłaszania kandydatów na burmistrza. Dotychczas zgłoszono 2 kandydatów. Można spodziewać się jeszcze jednego zgłoszenia. W naszym mieście takie prawo uzyskały 3 komitety wyborcze (dwa już z tego prawa skorzystały).
Miejska Komisja Wyborcza w Konstantynowie Łódzkim – z siedzibą w Urzędzie Miejskim w Konstantynowie Łódzkim, ul. Zgierska 2, 95-050 Konstantynów Łódzki – podała dalsze terminy swoich dyżurów:
♦ 6 marca 2024 r. (środa) w godz. 14.00 – 16.00
♦ 7 marca 2024 r. (czwartek) w godz. 14.00 – 16.00
♦ 11 marca 2024 r. (poniedziałek) w godz.
■ Redaktor naczelny: Bernard Cichosz
■ tel. 603 44 43 43 ■ 43bis@post.pl