Jerzy Kropiwnicki:
11-01-2021 Jaki ma związek p. Prezydent Hanna Zdanowska z tunelem w Łodzi?
Piątkowy Express Ilustrowany zamieścił notatkę „Łódź się rozwija. Głównie w głąb Ziemi”. Notatka zaczyna się od zdania: „Pierwszy tunel pod Łodzią wykopała prezydent Hanna Zdanowska na trasie WZ, drugi PKP PLK do dworca Fabrycznego. Trzeci, rozgałęziający się na dwa kolejne, PKP zaczęły ryć jeszcze w starym roku – ma połączyć Fabryczny z Kaliskim i Żabieńcem. Teraz dowiadujemy się o jeszcze jednym, dla Kolei Dużych Prędkości, który też pobiegnie pod Łodzią. Warto zatem uściślić: owszem p. Prezydent zadecydowała ostatecznie o przebiegu i charakterze tunelu szosowego pod Al. Mickiewicza i Al. Piłsudskiego. W planach przygotowanych za mojej kadencji przez zespół, którego prace z mojego upoważnienia nadzorował p. Wiceprez. W. Tomaszewski, tunel miał sięgać poza „skrzyżowanie Marszałków” i być zasklepiony tak, by utworzyć przestrzeń łączącą północną i południową część Łodzi i jednocześnie zapewnić płynny ruch samochodowy omijający dołem główne obecnie skrzyżowania z ul.ul. Kilińskiego i Rydza Śmigłego (Kopcińskiego). Za kadencji p. H. Zdanowskiej „skorygowano” te plany. Pan Tomaszewski wielokrotnie protestował przeciw tej zmianie na niekorzyść Łodzian. Tyle w pierwszej sprawie.
Co do drugiej – projekt zagłębienia trasy kolejowej między Widzewem a Fabryczną powstał również za mojej kadencji. Wizję takiego rozwiązania przywiozłem ze spotkania z merem bratniego miasta Stuttgartu, gdzie właśnie podjęto realizację podobnego projektu. Udało się przekonać ówczesne władze PKP i PKP PLK do realizacji takiego projektu w naszym mieście korzyściami, jakie odniosą z uzyskania przestrzeni (działek budowlanych) nad przebiegiem torów. Mój Zastępca, stoczył ciężką walkę, już po moim odejściu z Urzędu, by nie dopuścić do unieważnienia przetargu, który ogłosiliśmy w 2009 i zerwania umowy Miasta z Koleją. Udało się. Wbrew woli Administracji Miejskiej, którą kierowała p. H. Zdanowska.
Trzecia sprawa – połączenie Fabrycznej z Kaliską z przystankami w centrum, przy Manufakturze i na Żabieńcu. W nowej wersji miał być jeszcze przystanek w Konstantynowie, ale zablokowali, to wbrew interesom mieszkańców tego miasta, łódzcy prominenci z PO i SLD mający tam działki. Ten projekt w całości był pomysłem p. W. Tomaszewskiego (podjętym we współpracy ze Stowarzyszeniem Inżynierów i Techników Komunikacji RP) – za co został w 2006 r. odznaczony Honorową Złotą Odznaką z Diamentem – który koniecznie chciał, by nasze miasto miało takie „mini-metro” łączące dwa systemy kolejowe (rosyjsko-austriacki z pruskim) i mające kilka przystanków w ważnych komunikacyjnie punktach naszego miasta. Zgodziłem się na realizację projektu, chociaż miałem inny priorytet. Nic mi nie wiadomo, by p. Prezydent angażowała się w realizację tego projektu, a niektórzy jej podwładni sprzeciwiali się lokalizacji niektórych przystanków. Zasługi w realizacji tego projektu są po stronie rządu PiS i p. pos. Tomaszewskiego.
Moim priorytetem było włączenie Łodzi w przebieg linii Kolei Dużych Prędkości. Nie było łatwo, gdyż w resorcie Transportu trudno było znaleźć zrozumienie. Pamiętam taką rozmowę, w której wręcz mnie zapytano: „a dlaczego ta linia miałaby przebiegać przez Łódź, skoro bezpośrednio do Poznania jest https://jerzykropiwnicki.wordpress.com/bliżej?” Na moje stwierdzenie, że Łódź to bardzo duże miasto (wówczas drugie w Polsce) usłyszałem krótkie „Aha”. Udało się przekonać Minister Grażynę Gęsicką (wówczas min. rozwoju regionalnego w rządzie PiS). Interweniowaliśmy u niej razem z innymi samorządami (zwłaszcza Wrocławia) z Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego na rzecz uwzględnienia studium wykonalności w wydatkowaniu środków unijnych. Sprawę pozytywnego stosunku Rządu przesądził p. Przemysław Gosiewski, wówczas wicepremier w rządzie PiS, z którym miałem na ten temat b.długą rozmowę. Prócz moich starań bardzo w tej sprawie czynny był i p. Cezary Grabarczyk (minister w rządzie PO) i p. Marek Belka (premier w rządzie SLD). Pani Prezydent nie angażowała się w to przedsięwzięcie. Sprawę przesądził ostatecznie obecny rząd PiS. Dla łodzi i jej mieszkańców realizacja tego projektu oznaczać będzie włączenie w główne szlaki komunikacyjne Europy.
POLECAMY:
jerzykropiwnicki.wordpress.com/
■ Redaktor naczelny: Bernard Cichosz
■ tel. 603 44 43 43 ■ 43bis@post.pl